Ronja

    Hej! Jag läser nu matte 3b på komvux och känner att jag inte klarar den. Jag gick matte 2b kan man säga. Jag gick en annan kurs och bytte till matte precis innan nationella, så jag gjorde bara nationella provet med kunskaper från 1b. Jag fick godkänt men lärde mig inget. Nu undrar jag om jag kan läsa matte 2a eller 2c även om jag har betyg i 2b redan? Då jag verkligen måste lära mig kursen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är upp till komvux att svara på. Komvux har ont om resurser och kan lätt svara att pga du hsr godkänt betyg i matte 2, är du behörig läsa matte 3. Komvux kan också svara att du kan på egen hand repetera matte eller lära dig nytt t.ex med hjälp av www.matteboken.se

    Ngn universal rätt att läsa på högre nivå än grundskola, finns inte i Sverige; det är endast grundskola som är obligatorisk.