Anna

    Hej! Jag tog studenten i somras och har sedan dess haft ett studieuppehåll på lite över ett halvår. Nu har jag dock börjat känna att jag vill ta upp mina studier igen. Mitt mål är att söka in till naturvetenskapligt basår på olika universitet nu i vår, så att jag kanske kommer in och kan börja mitt basår till hösten.

    På de universitet jag kollat upp är jag behörig med endast matte 2, men jag vill gärna börja läsa något redan nu i vår. Jag har blivit rekommenderad att läsa upp matte 3c på komvux, eftersom jag bara läst matte 2 på gymnasiet. För att senare alltså kunna söka in till ett basår. Men nu undrar jag om det verkligen är möjligt att göra så? Kan jag verkligen läsa till matte 3c redan nu för att senare i höst läsa samma kurs igen, eftersom det ingår i basåret?

    Jag har tänkt att jag kanske kan göra en prövning i matte 2 på komvux under våren och försöka höja mitt betyg som endast blev ett E istället för att läsa matte 3 redan nu. Främst är det för att jag vill repetera inför matte 3 i höst, om jag nu kommer in då.. Men har blivit avrådd att läsa upp betyget i matte 2 eftersom det ändå inte kommer höja mitt snitt speciellt mycket.

    Vad tycker ni att jag kan göra?

    Mvh, Anna

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    din fråga inkluderar några olika "underfrågor" och jag ska försöka svara på allt som jag kan svara på.

    Ang. repetera matte
    det finns en mycket bra sida www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för självstudier/repetition; >>> Mattecentrum driver Räknestugorna i fler än 30 städer; har du tur och bor nära en av Räknestugorna, kan du kostnadsfritt få mattestöd där.

    Ang. höja meritvärde
    om du har E betyg i matte 2 och får A-betyg i den kursen genom studier på komvux eller genom en prövning, höjer du ditt jämförelsetal med ca 0.4; exempelvis, om du idag har meritvärde på 15.0 - och höjer från E till A i matte 2, som är en 100 poängskurs, blir ditt nya meritvärde 15.4 och enligt min mening, är det rätt mycket som du kommer att höja med; även du höjer från E till D, så blir det höjning på 0.1; om du höjer från E till C - blir höjning på 0.2.
    Självstudier i matte /eller repetition/ kan du bedriva helt oavsett om du ska göra pröningar eller inte.

    Ang. läsa matte 3 på komvux och sedan "samma kurs" inom basåret
    Det är så krångligt att... Basåret är en "förutbildning" och varje högskola/universitet får själva bestämma rätt mycket kring sina basår. Det är för lärosätena frivilligt att erbjuda basår. De kan sluta erbjuda basår; och det har förut hänt att de högskolor/universitet som tidigare erbjöd basår, slutade erbjuda dem; de kan också bestämma om de sätter matte 2 eller matte 3 godkänt betyg som Särskild behörighet; de kan också ändra det... där det idag krävs matte 2, kan matte 3 börja krävas. Det kan bli så att du efter kl.13.00 den 15 mars tittar på behörighetskraven till samma basår och ser att nu kanske matte 3 krävs... i Stockholm och i Göteborg brukar matte 3 krävas sedan flera år tillbaka. Vi vet, alltså, idag inte om det är matte 2 eller matte 3 som kommer att krävas - på så sätt är det bra om du planerar på att skaffa dig godkänt betyg i matte 3, tycker jag.
    Att läsa matte 3 först på komvux och sedan inom basåret - kan inte skada, känner jag. "Risken" är att du skaffar dig djupare kunskaper ... och det är inte farligt. :)
    Inom basåret kommer du att läsa flera ämnen, inte bara matte, eller hur?
    Då kan det vara bra att ha matte-delen "under kontroll" sedan innan... så tänker jag.

    För konkurrens om plats på basåret
    gör Högskolepovet - är mitt råd.
    Och sök till flera olika basår på flera olika lärosäten... detta för att öka chansen att komma in någonstans.