john
    God eftermiddag.
    Jag hoppade upp en klass förra året och läser i sista året i grundskolan.
    Denna termin kommer jag att gå ut med ca 320-325 i merit som jag hoppas och kommer att höja nästa termin.

    När gymnasievalet snart är aktuellt så är det två skolor jag har kollat mest på.
    Jag vill antingen läsa det ekonomiska programmet på Viktor Rydbergs gymnasium i Odenplan eller det ekonomiska samt juridiska programmet på Östra Reals gymnasium på Östermalm. Jag aspirerar till att verka som affärsjurist i nuläget och då skall man ha en jur.kand från juristprogrammet vilket man "endast" behöver läsa matte B på för ha behörighet. Men jag har också börjat få ett intresse för ekonomi och skulle kunna tänka mig att arbeta som ekonom vilket man måste läsa matte C på för att ha behörighet att söka till. Dock är jag mest intresserad i att verka som affärsjurist.

    Om jag inte kommer in på VRG, så kommer Östra Real vara mitt andrahandsval där jag kommer läsa ekonomi juridik där man också kan läsa matte c som en meriterande kurs. Kan man då t.ex söka till ekonom eller ande utbildningar som kräver matte C?

    Jag har för övrigt inte svårt med matte då jag finner det intressant och ligger på högsta betyg i ämnet men naturligtvis kommer man studera mer komplext matte på gymnasiet så skulle gärna vilja veta hur utmanande kurserna är.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej John! Du har imponerande betyg och hög ambition! Det är jättebra!
    Innehåll i mattekurserna kan du lätt se på www.matteboken.se och där kan man också bedriva självstudier i matte.
    Någon sida som presenterar gymnasiala kurser i andra ämnen på ett lika bra sätt, känner vi tyvärr inte till.
    Ang. Ekonomiprogrammet: det kanske går att läsa båda inriktningar om du läser den ena av inr som programfördjupande kurser. Du kan också fråga på skolorna om de tillåter läsa utökat. Det är ett undantag som beviljas av rektorn.
    Ang.matte C - menar du matte 3 eller menar du c-spår (avancerat spår)? Matte C är en kurs som fanns innan reformen 2011-12 och heter nu matte 3.
    Jag återkommer om jag hittar mer relevant info att ge dig!
    Lycka till!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Självfallet menar jag matte 3(b). Det står t.ex att man kan antingen kan läsa Engelska 7 eller matte 3 på östra real (EKJ-programmet)
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    jag vill passa på och ge dig lite tips som kanske blir till hjälp. :)

    Mattekurser (högre kurser än det som krävs för en högskoleutbildning) kommer att ge dig Meritpoäng. Det vet du redan (vilket framgår av din fråga), men jag tänkte att jag ändå skickar med en länk till en bra sammanfattning om Meritpoäng - http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Du är studiemotiverad och sätter upp höga mål för dina studier. Undrar om du ändå kan förfina din Studieteknik och du kan läsa om det här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik det är enkla tips men sparar mycket tid och krafter, om man testar dem och utarbetar sin egna personliga studieteknik, som passar just dig perfekt. Det är något som du sedan kan ha nytta av i många-många år framöver! :)
    Du frågar om du med betyg i "matte C" kan söka till Ekonom på högskola. "Matematik C" är namnet på en "gammal" kurs som fanns på gymnasiet innan gymnasiereformen år 2011. Det är fortfarande möjligt att på Komvux läsa just Matematik C men inte på gymnasieskola. På gymnasieskola finns det två "motsvarande" kurser, som heter Matematik 3b och 3c. Vilken av dem borde bara OK (man läser EN AV DEM, inte båda) att ha om man vill söka till Ekonom på högskola. Till Civilekonom behöver man dock Matematik 4.
    Om det är så att du har lätt för matte, så är det inte alls fel att läsa t o m Matte 4 på gymnasiet. Om det till din utbildning räcker med Matt 2 - då får du Meritpoäng för Matte 3 och 4. Och det är för övrigt bra att kunna mer matte - i olika sammanhang.
    Skulle det sedan visa sig att du vill söka till Civilekonom, då behöver du Matte 4 för behörighet.

    Några råd till dig inför ditt gymnasieval:
    1. sätt upp några alternativ (typ minst 3 men helst fler) i ditt gymnasieval - det kostar inget men det är bra "om... att.. i fall" att ha flera alternativ i sitt gymnasieval (det är ett generellt tips som vi ger alla sökande till gymnasiet)
    2. fråga PÅ FÖRHAND på skolorna i fall det blir möjligt att läsa U-kurser (utökade). Det är inte en rättighet, utan ett undantag, som beviljas av Rektor på skolan /det handlar inte bara om hur duktig eleven är & klarar läsa på mer än heltid, utan det är även en Kostnadsfråga för skolan, det är dyrt att ge mer undervisning än skolan är skyldig - och vissa skolor säger Nej till det och då vet man på förhand att man måste "rymma" alla sina kurser inom programmets 2500 poäng/.
    3. logga in på http://www.gymnasieguiden.se/min-gymnasieguide , favoritmarkera "med sjärna" :) dina gymnasieskolor och du får påminnelse när de har öppna hus och andra event - bekvämt! :)

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier, ditt gymnasieval och allt annat som du företar dig!
    Hör av dig gärna igen med fler frågor eller bara för att berätta hur det går!
    ANNA
    P.S: det är inte obligatoriskt att läsa inriktning Juridik på EK på gymnasiet för att kunna söka till Jurist på högskola, men det är helt OK att göra det och finns fördelar, men inte några "formella fördelar". Man kan lika gärna läsa någon annan gymnasieutbildning och komma in på Juridik på högskola och utbilda sig till Affärsjurist. Men, som sagt, det är helt OK att börja läsa Juridik redan på gymnasiet. Här http://www.gymnasieguiden.se/program/EK/juridik kan du, om du vill, läsa info om utbildningen och här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf kan du se Programplan - där du bl a ser att både Matte 3b och 4 får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet. Du kan också se att det är möjligt att "läsa båda inriktningar samtidigt" - genom att välja Företagsekonomi 2 och Entreprenörskap&företagande som programfördjupande eller som kurser inom Individuellt val.

    • : Hej! och tack för ditt utförliga svar. Jag menar självfallet matte 3(b) som man kan läsa som meriterande kurs på Östra Reals EKJ. Kan jag då söka till ekonomprogrammet t.ex då jag läst matte 3 som extrakurs?
    • Mikael : Matte 3 är samma kurs och det spelar ingen roll om man läste den som "extrakurs" eller som kurs inom inriktningen eller som Gymnasiegemensamt ämne. Det är ändå samma kurs. Matte 3b och 3c är motsvarande kurser, dvs ger OFTAST samma behörighet. Dock finns det några få utbildningar (oftast tekniska utbildningar - t.ex. någon form av Högskoleingenjör) där det står att man ska ha betyg i just Matte 3c, just c-spår (inte b). De utbildningar är inte många och man kan "kringgå" det genom att läsa en högre kurs, Matte 4 - då är man per automatik även behörig vad det gäller lägre kurser i samma ämne.