Lina
    Hej. Jag pluggar andra året på ekonomiprogrammet. Har alltså läst spanska vilket ger mig meritpoäng. Kommer dock inte ha möjlighet att lägga till någon mer kurs som ger meritpoäng då jag går NIU och redan har ett par utökade kurser. Jag undrar därförhur det blir om jag skulle läsa upp engelska 7 och spanska 4 efter gymnaiset, får jag räkna meritpoängen från dessa kurser då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, Lina, det får du - men endast i BII, kompletteringsgruppen.
    Du kommer då att prövas i BI, direktgruppen (utan kompletteringar) och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen - Med kompletteringar.

    Mvh

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej, men räknas betyget i den utökade kursen eller bara själva meriten? Behöver man satsa på A i kursen eller räcker det att man tar sig igenom den? Utökade kurser räknas väl knte med?
    • Anna : För dig som kommer få EXAMENSBEVIS (tidigare fick man t o m år 2013 - Slutbetyg och då gällde andra regler) måste räkna in betyg i kurserna som ger meritpoäng, in i ditt Jämförelsetal; du vinner alltså på att få så höga betyg som möjligt även i kurser som ger dig meritpoäng - detta för att de betygen kommer även räknas in i ditt jämförelsetal.