Sara

    Hej!

    Jag funderar på att läsa komvux-kurser i sommar och är intresserad av Moderna språk 1 och 2 (spanska). Jag har sedan tidigare ett E i Moderna språk 3 (spanska) men kommer inte ihåg något då det var 7 år sedan jag läste den kursen. Får jag läsa Moderna språk 1 och 2 trots att jag har betyg i Moderna språk 3? Och kommer jag räkna in det i mitt gymnasiebetyg (jag behöver 400 poäng för att få ett gymnasieexamen)?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    komvux kan vägra ge dig plats på kurser moderna språk (spanska) 1 och 2 - om de vet att du har godkänt betyg i en "högre" kurs, moderna språk (spanska) 3.

    Jag förstår att du kanske inte minns så mycket av spanskan, om du inte använde det språket på sju år! Men "i komvux ögon" - om man har godkänt betyg, då borde man ha kunskaper. Komvux har begränsade resurser. De har helt enkelt inte råd att låta folk repetera det som de en gång kunde, men sedan glömde.

    Det finns inget förbud mot att läsa lägre kurser, men jag tvivlar på att komvux kommer att ge dig plats på kurser.

    Ang. om du kan ta in Moderna språk 1 och 2 in i ditt examensbevis - beror på... Svår fråga.

    Vi säger att du gör prövningar i spanska 1 och 2. Det finns inte något direkt förbud mot att ta in de kurser i examensbevis från komvux. Men jag antar att du läste spanska på grundskolan (och det är därför du började på gymnasiet med spanska 3) - då har du moderna språk 1 och 2 "inbyggda" i ditt Slutbetyg från Grundskolan i så fall.

    Så här är det med examensbevis på komvux: du måste göra planering tillsammans med SYV på komvux. I annat fall kan du läsa kurser eller göra prövningar "i onödan". För att Rektor på komvux kan senare vägra att utfärda examensbevis till dig, om den inte baseras på en - på förhand gjord - planering av Examensbevis, som är en ordentlig planering, där hänsyn har tagits till alla de olika omständigheter.

    Mitt förslag är därför att du tar alla de betyg du har idag och bokar tid hos SYV på komvux - för planering av Examensbevis. Du kan på förhand göra din egen planering, på förslag - skriv ner att du vill ta in Moderna srpåk 1 och 2 (spanska) in i Examensbevis och så får du höra vad syv-en på komvux säger om det. Det kan gå bra... vilket vi hoppas på. Om du får planeringen igenom - då "kör" du sen på den planeringen. Rektor på komvux skriver nästan alltid under ett examensbevis, om det överensstämmer med planeringen som är gjort tillsammans med en SYV på samma komvux.

    Hälsningar

    Peter syv