Rosanna

    Hej! Jag vill i framtiden studera djursjukvårdare på SLU och måste läsa upp mina betyg. Jag har 14.1 och behöver läsa upp matematik b för att bli behörig. Men även höja mitt meritvärde såklart. Jag undrar om det är någon skillnad på att läsa moderna språk på universitet eller komvux? Ger det samma meritvärde oavsett? T.ex. om jag läser Franska förberedande kurs 1 på Stockholms universitet - ger det samma meritvärde som om jag läser franska 1 på komvux? Jag vet att endast moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng men jag kan väl inte läsa 3 & 4 förrän jag läst 1? Och om jag läste spanska A i grundskolan, har jag då redan avklarat spanska 1? Och kan gå direkt till spanska 2? Ger en språk-kurs på universitet ett högre meritpoäng än komvux gör? Tacksam för snabbt svar! Planen är att läsa upp i alla fall 2,5 i meritvärde via moderna språk inkluderat engelska C och sen eventuellt göra högskoleprovet, vad rekommenderar du?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rosanna,
    kurser lästa på universitet/högskola påverkar inte ditt meritvärde. De kan ge Behörighet som komplettering, men betygen räknas inte in tillsammans med gymnasiala betyg.
    För meritpoängen behöver du betyg i Moderna språk 3 och 4 från komvux eller genom en Prövning (via komvux eller prövningsenheten, eller om du skulle kunna göra prövning på din gamla eller på en annan gymnasieskola).
    På vilka grunder komvux kan ta in dig på Spanska 3, kan vara olika... t.ex kanske du kan göra nivåbedömning/test, eller uppvisa betygen från högskola-universitet.
    För att göra en Särskild prövning, behöver du bara hitta var du kan anmäla dig; du behöver inte uppvisa några betyg; det är bara Kunskaperna som du måste ha.
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i din fråga nämner du Matematik B. Det är en av de gamla kurser, i vilka ej längre är möjligt att få betyg. Numera är det motsvarande nya kurser - alltså Matematik 2. Innehåll i Matte2 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2

    Jag tycker det viktigaste är att du skaffar dig godkänt betyg i matte 2 (men annars så Högt betyg som möjligt i matte 2), detta för att bli BEHÖRIG. Obehöriga pröva ej till en högskoleplats/universitetsplats. Som behörig med lägre meritvärde kan du ändå komma in, t.ex i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet).
    Så, mitt råd är att du skaffar dig så högt betyg du kan (men lägst E, godkänt betyg) i Matematik 2 och att du gör högskoleprovet.
    Så här beskrivs - vad gäller matte - behörighet till Djursjukskötarprogrammet på SLU:

    Det är lättare att få högre betyg i Matematik 2a, och därför råder jag dig att försöka skaffa dig betyg i just matte 2a. Men det, för behörighet, gör ingen skillnad om du har betyg i matte 2b eller 2c. Just innehållsmässigt, passar matte 2c bäst då c-spår är mer inriktat på Naturvetenskap (medan b-spår är mer inriktat på Ekonomi; och a-spår läses nu för tiden på gymnasiets yrkesprogram, ej högskoleförberedande gymnasieprogram). Ditt betyg i matematik 2, (2a, 2b eller 2c) kommer räknas in i ditt meritvärde, därför behöver du satsa på att få så högt betyg som möjligt.

    Att, för övrigt, försöka höja ditt meritvärde är givetvis bra. Dock, behöver du höja rätt mycket och det kan bli svårt för att du behöver höja betygen i många kurser och komvux kommer in (tyvärr) ta in för "omläsning" utan du kommer behöva göra prövningar i många kurser och det är både dyrt och besvärligt: framförallt svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Många personer vill göra prövningar. Många anser att avgift är inte så högt, 500kr och inga betyg behöver man visa upp för att få anmäla sig till en prövning; och så är det lärarbrist också. Så blir det ofta så här: så fort det öppnas möjlighet att anmäla sig till en prövning, så blir det uppbokat mycket snabbt.

    Sammanfattning
    Skaffa dig godkänt betyg i matte 2 (så högt betyg du kan) + gör högskoleprovet. Detta kan du göra samtidigt som du försöker höja ditt meritvärde.

    Angående höja ditt meritvärde
    Så här ser Antagningsstatistik för Djursjukskötarprogrammet (Sveriges lantbruksuniversitet): i kompletteringsgruppen där du kommer prövas, BII krävdes det i år 19.91 i meritvärde och förra året 20.0. Så högt meritvärde har man om man har i princip alla de högsta betygen i alla gymnasial kurser; har man maximalt antal meritpoäng, som är 2,5 har man i så fall råd att ha lite lägre betyg, alltså B-betygen i alla kurser som räknas in.
    Nuvarande B-betygs-nivå ligger "mitt emellan VG och MVG" på den gamla skalan. Alltså, du skulle behöva ha alla MVG-betyg i alla kurser i ditt slutbetyg,
    eller
    hälften VG och hälften MVG + max antal meritpoäng (2,5 st).

    Om du idag har 14,1, vilket i genomsnitt är lite lägre än VG-nivå, behöver du (även om du uppnår max i merit) höja hälften av dina betyg från slutbetyget till högsta betyget. Och det kanske, över huvudet taget, inte är möjligt - för att vissa gamla kurser saknar en motsvarande ny kurs och därför går det inte att höja det gamla betyget, alls.
     Se gärna TABELL FÖR UTBYTESKOMPLETTERING där man kan se vilka gamla gymnasiala kurser som har någon Motsvarande ny kurs; om en kurs ej nämns i den tabellen, betyder det att den inte har ngn motsvarande ny kurs och att det inte därför går att höja betyget i den kursen (möjlighet att få betyg i de gamla kurserna, som hade betygsskala IG-MVG, upphörde sista juni 2016). Från 1 juli 2016 är det endast de nya kurser som man kan få betyg i.

    Beroende på vilka kurser som ingår i ditt Slutbetyg, kan det tyvärr bli så att du inte - pga de ej finns motsvarande nya kurser - höja ditt meritvärde så pass mycket som det skulle behövas; och i så fall kanske du gör prövning i eng 7 i onödan.

    • Nina : Jag håller helt med om att det viktigaste är att bli behörig. Och det är mycket bra att göra högskoleprovet, om man har för lågt meritvärde; gör HP flera ggr! Att höja meritvärde så pass mycket att man har en rimlig chans att komma in på den önskade utbildningen, är tyvärr inte alltid en realistisk möjlighet, vilket beror bland annat på det som påpekas i svaren ovan på att många gamla kurser inte har ngn motsvarande ny kurs. Ett annat hinder är att komvux bereder inte plats på en kurs om man redan ha godkänt betyg. Och ännu en stor svårighet är att det är så svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. "Summan av kardemumman" blir att vissa sökande till högskoleutbildningar kan, helt enkelt, omöjligen höja sitt meritvärde så mycket som det behövs. För de blir Högskoleprovet den enda möjligheten. Men högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig. Därfö håller jag helt med om att du bör i första hand satsa på att bli behörig och i andra hand -- göra högskolerpovet. Höja ditt meritvärde: innan du anmäler dig till prövningar, ta reda på vilka kurser i ditt slutbetyg som har motsvarande nya kurser och uppskatta om det, över huvudet taget, finns en rimlig chans för dig att höja meritvärde så mycket som det skulle behövas. Om inte - då är det bortkastat att jaga prövningstillfällen och anmäla sig till komvux-kurser. I alla fall vad gäller höja meritvärde. För övrigt, är all kunskap bra att ha! Lycka till! N.