Tania
    Hej!

    Jag undrar om man kan läsa Naturprogrammet i gymnasiet och sedan läsa juridik på universitetet? Funkar det?
    Jag är osäker på vad jag vill fortsätta plugga på i Universitetet då jag vill antingen läsa medicin eller Juridik.
    De flesta säger att man tar natur eftersom det är så brett.

    Om det går att göra på det viset måste man t.ex. lägga till några extra ämnen och vilka i så fall? Om det inte går vad ska man göra då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tania,

    Jo, det går bra att med examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet, söka till Juridikprogrammet på universitetet i Sverige.

    Behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i historia 1b och samhällskunskap 1b och båda de kurserna läses som obligatoriska på NA.

    Man behöver inte läsa kurser i juridik på gymnasienivå för att bli behörig att läsa juridik på högskolenivå.

    Vänliga hälsningar

    ANNA