A
    Får man läsa ett naturvetenskapligt basår om man har läst kemi 1, biologi 1, fysik 1 och matte 3b på komvux? Om ja, hur blir det med jämförelsetalet? Låt oss säga att jag söker till läkarutbildningen. De underliggande kurserna räknas ju inte med i jämförelsetalet och de överliggande kurserna kommer att endast ge behörighet- alltså står mitt jämförelsetal oförändrat.. eller?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    ang. om man får eller inte får läsa naturvetenskapligt basår, om man redan har godkända betyg i en del av kurserna - så tror inte jag det blir ngt. problem, för att du behöver inte ens skicka med betygen från komvux. Jag tror du är behörig till naturvet.basår genom dina studier på gymnasiet. kemi1, bio1 och fysik1a krävs inte för behörighet. Du kan begära betyg i matte 3b på ett separat dokument från komvux - och skicka (ladda upp) bara det betyget, om det är så att matte 3 krävs för behörighet till Naturvet.basår (som det gör på några lärosäten). På de flesta lärosäten krävs endast Grundläggande behörighet + godkänt betyg i matte 2.

    Om du uppnår behörighet genom studier på naturvet.basår, har du det meritvärde som du hade när du slutade på gymnasiet.

    Du kan läsa om skillnder i att komplettera på komvux och på  Basåret - på den här sidan>>

    Mvh

    Julia SYV