Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik!

    Tråkigt att du fick F på ditt Gymnasiearbete.

    Har du godkända betyg i alla andra kurser och det är bara GA som "fattas"? I så fall brukar det bli så här: du får ett Studiebevis (och inte Examensbevis) och kan under nästa läsår göra om ditt gymnasiearbete. Du kan göra det på komvux. Vill du göra det på komvux, kontakta komvux i din kommun snarast. Om du uppger i vilken kommun du är folkbokförd, kan vi hjälpa dig med mer info.

    Det är mycket möjligt att du kan göra det på din gymnasieskola också. Om du är "nästan klar" och "nästan fick E" då är det fördelaktigare för dig att be din gymnasieskola ge dig möjlighet att komplettera under nästa läsår.

    På komvux kan du välja ett helt nytt tema och göra om kursen helt.

    Skulle du velat gå om åk3, om du fick möjlighet till det?

    Med Studiebevis är du inte behörig till högskolestudier (du saknar grundläggande behörighet) men det är inte uteslutet att du kan komma in på en Yrkeshögskoleutbildning (formellt är du inte behörig till YH heller men yrkeshögskola kan ta in obehöriga vilket högskola inte kan göra). Om du vill, kan du se vad som finns att söka inom yrkeshögskolan: hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Restplatser till höstens yh finns att kika på - på den här sidan>>

    Det är ingenting som säger att du inte kan få jobb, när du saknar examensbevis (och speciellt om du har godkända betyg i allra de flesta av gymnasiekurserna).

    Om du får jobb eller kommer in på en yrkeshögskoleutbildning, kan du samtidigt läsa upp Gymnasiearbete på komuvx och ta Examensbevis från komvux, när du får E i GA.

    Dina rättigheter består av:

    - att göra Prövning>> på komvux eller på din gymnasieskola under nästa läsår (prövningsavgift är för närvarande 500 kr);

    - att ansöka hos rektor på din gymnasieskola om förlängd undervisning och om det blir beviljad, kan du i så fall läsa Gymnasiearbete på din gymnasieskola under nästa läsåret;

    - läsa GA på komvux (som en kurs) - då behöver du inte betala prövningsavgift och du får också undervisning/handledning.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare