Frida
    Jag kommer att läsa in min grundläggande högskolebehörighet genom folkhögskola. Undrar om det är en fördel, eller en nackdel, att sedan läsa till extra kurser via komvux? Kan jag söka i två urvalsgrupper samtidigt? Det är ju inte samma urvalsgrupp när man söker via folkhögskolans omdöme som när man går via komvux, tänker jag. Vad händer om man gått båda skolformerna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det är på vilket sätt du får din grundläggande behörighet som avgör i vilken betygsgrupp du prövas: om du får Omdöme från folkhögskola om att du har grundläggande behörighet -prövas du i BF-urvalsgruppen; för att kunna efter det få examensbevis från komvux, behöver du läsa tre år på komvux. Det tar lång tid. Och det är mycket tveksamt att komvux ger plats på kurser som du inte behöver läsa ...

    men som svar på din fråga: det är aldrig dåligt att läsa; får man möjlighet ska man läsa - det finns inga nackdelar i att kunna mer eller i att ha fler betyg.

    mvh

    Jilia SYV

    • : Orsaken till att jag frågar är för att jag vill läsa till receptarie. Folkhögskolan har oftast bara tillräckliga kurser för att läsa in grundläggande behörighet, men jag behöver mer än så. Alltså blir det mest naturliga att läsa extra kurser via komvux. Jag var mest intresserad av att höra om detta påverkar mina chanser att komma in på utbildningen i positiv eller negativ bemärkelse (via urvalsgrupp och dylikt). Vad jag förstår hamnar jag fortfarande i BF-urvalsgruppen, och för att söka i en annan grupp måste jag få ett helt examensbevis från komvux (tre år)? Men jag kan väl fortfarande läsa till extra kurser än grundläggande om jag motiverar med att jag vill bli receptarie?
    • Julia : Ja, läsa kurser för särskild behörighet får man bl a på komvux; många folkhögskolor erbjuder också naturvet ämnen; ännu en möjlighet är att läsa in naturvet behörighet på basåret på högskola/universitet .