Michel
    Hej, jag har inte riktigt fattat det här med grundläggande behörighet enligt ens gymnasieprogram. Kan jag läsa till en kurs som jag aldrig har läst på gymnasiet men som kan ingå i mitt gymnasieprogram? I mitt fall är det Teknik jag har läst och jag behöver läsa en 100p kurs för att få examen. Jag har F i Matematik 3c som är en obligatorisk kurs för detta program, kan jag nu istället för Matten läsa Dator och nätverksteknik 1 till exempel för att få examen från komvux och på så fall bli behörig för högskolestudier? Och när jag redan frågar en till fråga: Har jag rätt till att sedan i efterhand tenta av matten? Regeln är ju att man endast har rätt till att läsa kurser som ger en grundläggande behörighet. Men det gäller väl inte om man inte vill ha klassrumsundervisning?
    • Anna : för att svara rätt på din fråga måste man veta om du har fått Studiebevis eller Examensbevis från gymnasiet. Det är 2 helt olika situationer och olika regler gäller.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michel,
    för att svara rätt på din fråga måste man veta om du har fått Studiebevis eller Examensbevis från gymnasiet. Det är 2 helt olika situationer.
    Om du på gymnasiet fick Studiebevis (ej Examensbevis, alltså) och vill nu ta ut examensbevis från komvux, då är första fråga: från Vilket Program ska din examen vara? Om det från Teknikprogrammet, då är Matematik 3 en obligatorisk kurs. Den kan i examensbeviset finnas med F-betyg. Utan betyg i den kursen i sitt examensbevis kan man inte ta ut examen från Teknikprogrammet.
    ****

    Det är kanske möjligt för dig att ta ut betyg från ett annat program - ex. från ES, estetik och medier - inriktningen... där endast matematik 1 är en obligatorisk kurs. Men för det måste även tema för ditt Gymnasiearbete passa in på "Estetik och medier"... Du kanske behöver göra om ditt gymnasiearbete i så fall.

    Om du på gymnasiet fick Examensbevis - då kan du inte få ett nytt Examensbevis från ett högskoleförberedande program, men du kan få examensbevis från ett Yrkesprogram på Komvux. Vilket yrkesprogram kan du i så fall tänka dig ta ut examensbevis från?

    • :

      Hej Anna, jag har studiebevis. Och ja det ska vara för Teknikprogrammet. Jag har alltså läst kursen Matte 3C på gymnasiet men fått F i denna och F som jag förstår är ett betyg? Ett sträck betyder väl inget betyg alls? Jag  har också Fysik 2 som inte är ett obligatoriskt ämne vilket jag också har ett F i så denna kan jag bara byta ut med en ny kurs som jag får minst E i då för att bli behörig?

    • Anna : Det kan vara fördelaktigt för dig att försöka ta ut Examensbevis från ett annat program, än Teknikprogrammet. Kanske behöver du för det göra om ditt GA, gymnasiearbete. Eller så går det att motivera varför ditt GA passar in i ett annat program, om du har godkänt betyg i GA.
    • Anna : Men om du av någon anledning - ändå vill ta ut examen från just TEKNIKprogrammet (vad skulle den anledningen vara?) - då måste du "dras" med F i matte 3, som för all framtid kommer finnas kvar i ditt examensbevis. Alt. måste du få högre betyg i matte 3.
    • :

      Jag bryr mig inte riktigt om jämförelsetalet, så att det finns ett F i mitt examensbevis spelar ingen roll för mig bara jag är behörig till universitetsstudier så.

    • Anna : I så fall kan du ta ut Examensbevis från Teknikprogrammet med F i matematik 3. Du blir inte behörig till de utbildningar som för Särskild behörighet kräver mer matte än matte 2. Men du får Grundläggande behörighet till högskolestudier, om du får Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. OBS! tänk på att du kanske i framtiden ändrar dig och vill komma in på en utbildning där stor konkurrens finns och där du skulle behöva högre jämförelsetal/meritvärde. Du kommer i så fall ångra att du tog ut examensbevis med F-betyg i.
    • Anna : Skillnad mellan att ha F eller E i matte 3 kan bli upp till "plus-minus" 0.9 i ditt meritvärde; ex. om du med F i matte 3 har, säg, 17.0 kan du i så fall med E i matte 3 få (med övriga likadana betyg) 17.9 och det är rätt stor skillnad och kan betyda att Komma in eller inte komma in på en högskoleutbildning.
    • : Okej. Det kanske är bättre då att försöka ta Examensbevis ut från ett annat program. Eller klara matten... Men men min fråga är ju besvarad nu så. Tack för det!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer