Denis
    Hej, jag har tänkt att börja i sam beteende och vill sedan utbilda mig till jurist och vill därför gärna läsa Rätten och samhället. Men vissa skolor som jag har kollat har inte Rätten och samhället i deras kursplan eller som individuella val. Har du tips på vilka skolor som har den kursen? Ville gärna börja i Kungsholmen Västra eller Internationella Kunskapsgymnasiet men de verkar inte ha kursen.
    • Ulla : Samhällsvet.programmet och Ekonomi, inriktning Juridik är ganska "snarlika" till sitt innehåll; och om du är intresserad av JURIDIK, varför då inte söka till Ekonomi, juridik?
    • : Ämnena/kurserna i samhällsvetenskap lockade mig mer än de som finns i juridik då det fanns ganska mycket om eget företag osv.
    • Anna : OK, jag förstår. Självklart ska man välja läsa de kurser man är mest intresserad av, när man har ett val! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denis,

    Rätten och samhälle är en 100 poängskurs, och 100 poäng utgör en väldigt liten del av programmets 2500 poäng;
    det utgör i så fall endast 4 % av programmets innehåll.

    I programmet för EK>> kan man se att kursen Rätten & samhälle ingår som Inriktningskurs i inr.Juridik och därför måste den erbjudas på skolan, som erbjuder inriktning Juridik på ekonomiprogrammet; men om det går att "stoppa" in den i någon annan utbilnding som går på samma skola - beror i mångt och mycket på hur schemat kommer att se ut; och det vet man först när skolåret börjar.
    Om du söker till en gymnasieskola som, för övrigt erbjuder EK, juridik, då har du flera chanser att läsa den kursen - en ny chans för varje läsår /då kursen kommer tvunget att erbjudas PÅ SKOLAN/ och det är inte förbjudet att läsa den kursen - frågan är bara hur den kommer /schema-mässigt/ att passa in i ditt personliga schemat.