Ali
    Hej, jag går på gymnasiet andra år naturnatur och vill läsa mitt modersmål arabiska som modernspråk för att tänta av kursen och kunna få 0.5 i merit. Min skola ligger i Spånga och tillhör Stockholms kommun.
    Rektorn och syv säger att jag inte kan läsa kursen då de inte har den i nuvarande skola. Vill tillägga att de inte har startat spanska 4 då det var få som sökte kursen. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali!

    Enligt de uppgifter som vi har, erbjuder Gullviva-gymnasium>> och Didaktus Jacobsberg>> läsa arabiska som moderna språk. Du får gärna kontrollera med de skolorna om det fortfarande stämmer, att de erbjuder det, och i så fall kan du föreslå för rektor på din skola att hen köper den kursen åt dig. Men det är inte din rättighet att kräva att din skola köper kurser på andra skolor, men du kan i alla fall fråga om det är möjligt.

    Du kan också överväga att försöka byta till en annan skola, som erbjuder läsa arabiska som moderna språk.

    Ännu ett aternativ är att du studerar arabiska på egen hand eIIer som modersmåI och efter gymnasiet gör Prövning i Moderna språk /arabiska/ 3 och 4 - för att få meritpoäng för de kurserna.

    Bästa häIsningar

    ANNA