Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill börja med att tipsa om gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Man kan många ggr lära sig själv snabbare och bättre än man lär sig i skolan. Och om man har kunskaper, kan man sen genom test påvisa att man har dem; man kan få betyg ex genom en Prövning.

    Nästa tips från mig blir att man kan genom att använda svenska språket träna upp det; mycket bra träning blir det ofta på en arbetsplats; man får dessutom lön. Även praktik på en arbetsplats där man pratar svenska är ett bra alternativ: man får arbetslivserfarenhet, kontakter, referenser och träning i språket.

    Ang. skola
    Komvux i Göteborg (vuxenutbildningen) borde kunna erbjuda alternativ för mycket studiemotiverade, som vill och kan läsa svenska snabbt;
    även GU, göteborgs universietet kan ha relevanta utbildningar. Ska kolla upp det och återkommer i så fall.
    Hälsningar
    Mikael syv