Minna

    Hej, jag har varit intresserad ett tag nu på att bli ämneslärare för gymnasienivå men har svårt att få fram en plan. Jag vet att man läser ett ingångsämne och sedan väljer till ett ämne. Mitt dilemma är att det finns inget universitet/högskola där jag bor utan närmsta jag har är ca 40 minuter pendling bort vilket ändå känns okej men då har de bara 4 ämnen att välja på.

    Skulle det vara möjligt att läsa till lärare där och om jag vill ha ett annat ämne så kan man läsa det på en annan skola? Alltså att man läser ämneskurserna för det ämnet som inte finns på skolan på distans eller på ett annat universitet. Har precis flyttat och gör så mycket jag kan för att inte behöva flytta till annan stad i 5,5 år..... (ämnena jag tänkt är antingen bild+eng eller bild +sve).

    • Mikael : Prata med studievägledare på det programmet som du vill ansöka till. Varje lärosäte kan bestämma väldigt mycket själva, lokalt. Du kan få ganska olika svar på olika lärosäten; det är där du vill ta ut lärarexamen som du behöver fråga.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Minna,

    förutom ämneslärarprogrammet finns det ett annat sätt att bli behörig lärare - genom fristående kurser + KPU, kompletterande pedagogisk utbildning efteråt.
    För att bli ämneslärare på gymnasiet kan du läsa 120 hp, fyra terminer på heltid, i ditt Huvudämne och 90 hp, tre terminer på heltid i ditt bi-ämne och söka sedan var du kan göra KPU, kompletterande pedagogisk utbildning som är en heltidsutbildning på 3 terminer eller kan man kanske läsa i 6 terminer på halvtid.
    KPU kan finnas på distans.
    Vilka ämneslärarprogram och KPU som finns - är det rätt krångligt att få fram, om man vill ha en Övergripande bild. Varje lärarhögskola "kör egen race" och vet mest vad just de har att erbjuda; och vad andra lärarhögskolor har att erbjuda får man fråga på just de lärarhögskolorna... och så säger studievägledare på lärarutbildning också att "det kan komma förändringar" men de vet inte när eller vilka.
    Det vi idag vet är att utbildningsutbud till hösten - på högskolor/universitet i Sverige - fastställs till 15 mars 2018; det kan dyka upp nya program och kurser tills dess. Innan dess är det svårt att planera inför hösten, för att man vet inte säkert vilka utbildning som kommer att starta till hösten, eller rättare sagt vilka utb., som blir SÖKBARA på Antagning.se till hösten.
    Jag tycker att Mikaels förslag är mycket bra. Studievägledare på just en specifik lärarhögskola vet mycket mer om just de utbildningar och möjligheter att variera utbildning och även om vilka Undantag som just det lärosäte kan göra, än någon annan.
    Vänligen och lycka till!

    L.

    Liselotte