Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Bibliotekarie är i Sverige ett av de många så kallade "icke-reglerade" yrken vilket betyder att det inte är förbjudet att anställa med i princip vilken utbildning som helst. Dock det vi vet av erfarenhet är följande: arbetsgivare väljer som oftast att anställa de arbetssökande som har kandidatexamen eller magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Läs gärna om yrket bibliotekarie på Framtid.se
    Om hur du kan uppnå kraven och få ut examen i biblioteks- och informationsvetenskap måste du ta upp med studievägledare på de institutioner där den typen av examina får utfärdas; magisterexamen tar man ut, som regel, efter påbyggnadsutbildning (på ett år) efter kandidatexamen.
    Enligt de uppgifter jag har tillgång till utfärdar följande lärosäten kandidatexamen inom "rätt ämne":
    Linnéuniversitetet, Umeå universitet, Södertörns högskola, Högskolan i Borås.
    ***
    Högskolan i Borås erbjuder också en distansutbildning på 120 hp som heter Bibliotekarie och ges på halvfart, distansutbildning, se hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/bibliotekarie-distansutbildning

    Studie- och yrkesvägledare