Elina
    Hej, jag vill söka till byggnadsutformning (kandidatexamen) eller byggteknik (högskoleingenjörsexamen) på Linnéuniversitet i Växjö. Båda programmen delar vissa kurser. Just nu överväger byggnadsutformning, men om jag någon gång i framtiden efter examen bestämmer mig för att jag vill ha en ingenjörsexamen, kan jag då bara läsa till de kurser som byggteknikkursen har utöver de kurserna som jag redan läst, eller måste jag läsa om hela programmet i tre år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elina!

    Man behöver aldrig läsa om samma kurser som man redan har läst och fick godkända betyg i.

    Dock kan det vara så att alla de kurser som du vill läsa ges inte som Fristående kurser, utan bara ges inom ett program. I så fall kan man söka till det programmet och när du kommer in, ansöker du om tillgodoräknande, dvs påvisar att du redan har godkända betyg i vissa kurser och då behöver du inte läsa dem, utan bara läser de kurser inom programmet som inte sedan innan har läst.

    Så brukar det gå till. Olika sortens undantag kan finnas inom den så kallade "akademiska friheten", vilket betyder att varje högskola/universitet kan bestämma ganska mycket lokalt (på sin egen skola). Du kan därför med fördel kontakta Studievägledare på just den högskola/universitet som du är intresserad av och få svar på frågorna från skolan direkt.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV