Melvin
    Hej, jag är 17 år och går de sista veckorna i tvåan nu och det funkar inte så bra..
    Pressen är för stor och hela skolmiljön känns såpass otrygg att jag nästan börjar gråta bara av att tänka på att gå till dit.

    Kollar på alternativ och jag funderar på om jag kan läsa ett år allmän kurs på folkhögskola? Där jag läser som motsvarigheten av trean.
    Hur funkar det och lite vad ska jag tänka på?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Tråkigt att du inte trivs på din skola. Folkhögskola är för dem som är 18 år eller äldre, när fyller du 18 år?

    Att man måste vara 18 år beror på att folkhögskolor får ej statsbidrag för att ge undervisning för personer under 18 år.

    du får hemskt gärna se var folkhögskolorna finns och ta kontakt med den eller dem FHSK som du är intresserad av, be att få göra ett studiebesök snarast, då vet du mer sen... Känner du till folkhögskolornas gemensam hemsida, www.folkhogskola.nu ?

    • : Jag fyller 18 i december men har läst att det går att börja det år men fyller 18, stämmer det? Har kollar runt lite på hemsidan ja, hittat två som verkar intressante och planerar att kontakta dem för mer info. :)
    • Mikael : Kontakta folkhögskolorna och vi håller tummarna! Fundera också på om du vill byta till en annan gymnasieskola, till samma program... Eller om du vill byta program och gå om åk2.