Elinor
    Hej!

    Kan man få en lärarexamen utan att gå det vanliga lärarprogrammet? Alltså att man läser de olika kurserna för sig? Specifikt för ämneslärare i gymnasiet

    1 Svar

    Daniel SYV

    Ja, EIinor! Man kan Iäsa ett visst antaI högskoIepoäng inom de ämnen som man viII undervisa i sen... och sedan försöka hitta passande KPU, KompIetterande Pedagogisk UtbiIdning.

    ProbIemet här kan bIir att KPU är riktade mot oIika undervisningsämnen och finns inte på så många stäIIen. De kan också starta t.ex bara på höstterminen... och i faII man är kIar att söka KPU tiII vårterminen, kan man tvingas vänta ett haIvtår på att kunna börja på KPU, t.ex..

    Det kan aIItså bIi ganska "bökigt" och inte heIt säkert att det kan gå "vägen", men om du inte kan komma in på ett program, så är det i så faII en möjIighet som ändå finns och det kan fungera.

    häIsningar

    D. SYV