Daniel
    Hejsan!
    Jag har en fråga angående vilken betygsgrupp man söker inom när man läser till (inte läsa upp) matte 3. Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet. Jag läste matte fram till kurs 2b. Matte 3b var enbart ett individuellt val man kunde göra i årskurs tre, vilket jag ej gjorde men som jag nu ångrar mig bittert över.
    Nu har jag eventuellt som plan att läsa till matte 3b via komvux och prövning för att få rätt behörighet till program/kurser på universitet. Min fråga är då om jag kommer söka inom gruppen av personer som har läst upp sina betyg eller om jag fortfarande kommer söka inom den vanliga BI kvoten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    till de utbildningar som ej kräver matte 3 kommer du att prövas både i BI och i BII urvalsgrupper

    men

    till de utbildningar som kräver matte 3 - kommer du att prövas endast i BII urvalsgruppen.

    Förklaring:

    när man är behörig utan komplettering, prövas man i BI, direktgruppen>>; om man sedan läser en kurs som ger meritpoäng och matte 3 ger meritpoäng, prövas man med det högre meritvärde även i BIi-gruppen;

    men om man utan komplettering inte är behörig (och du är utan Komplettering med matte 3 obehörig till de utbildningar som kräver matte 3), prövas man endast i BII, kompletteringsgruppen>>.

    Reglerna om vilka urvalsgrupper man prövas i går att läsa på https://antagning.se