Hej Sara!
    på Göteborgs Universitets hemsida ser jag att det finns info om:
    Miljövetenskap med inriktning naturvetenskap
    och Samhällsvet.miljövetarprogram
    Båda de programmen, länkar ovan, är 3-åriga.

    Utbildningar som du kan kika på som är "nära Gbg":
    Högskolan i Skövde - Biovetenskap - bioresurser och hållbar utveckling. Du kan t.ex kika på info om Institutionen för biovetenskap på HiS.
    på högskolan i Halmstad, ett 3-årigt program Miljö, innovation och hållbarhet.

    180 hp = treårs studier på högskolenivå, om man läser på heltid.

    ***
    Det kan också finnas utbildningar även inom Yrkeshögskola som du kan kika på, dock är de kortare än 3 år. Se några exempel på yh-utbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    folkuniversitetet-goteborg/arbetsmiljoingenjor
    yhguiden.se/utbildning/kyh/miljosamordnare-byggnader-gbg