Robert
    Hej!

    Jag läser till fritidspedagog på högskolenivå och undrar om det är möjligt att läsa till SFI-behörighet/svenska som andra språk efter min examen. Är detta möjligt?

    Om nej, finns det ändå något sätt att läsa till svenska som andra språk?
    • Anna : I vilket län eller vilken del av landet bor du? Kan du fritt flytta inom hela Sverige för att gå en utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robert!

    Det finns olika vägar att gå för att bli behörig lärare. T.ex kan man få jobb som obehörig lärare och sedan genom att delta i något projekt, som t.ex Lärarlyftet eller VAL-projektet skaffa sig behörighet, samtidigt som man fortsätter arbeta som lärare.

    En annan väg är - att bli behörig lärare "från första början" och här finns det också olika "undervägar" att gå:

    - t.ex kan du läsa Svenska som andraspråk på högskolenivå först och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, som är på 3 terminer på heltid. KPU kan finnas på distans, beror lite på vilka ämneskombinationer som du vill bli behörig i... och du söker ju inte KPU nu på en gång, utan det dröjer några terminer innan du ev ska söka till KPU och förändringar i utbilningsutbudet kan inträffa.

    - eller så söker du till Ämneslärarprogrammet, där Svenska som andrspråk är ett av ämnena. När du kommer in på programmet kan du ansöka om "tillgodoräknande" och kan få hoppa över några kurser (om du redan har läst samma kurser inom din utbildning till Fritidspedagog).

    Du kan också prata med de Studievägledare som arbetar på lärarutbildningar, och som är experter på just "sitt", dvs på hur man blir lärare. Kontakta t.ex Studievägledare Malin Lundin, 021-10 70 50, [email protected] eller maila till [email protected] eller ring till Madeleine H. på tel.nr: 019-30 34 03

    Många ggr är det bekvämare att kontakta den högskola/universitet som man vill studera på, och se vad just det lärosäte kan erbjuda.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Jag kommer också samråda med kollegorna och vi hör av oss, om vi kommer på ngt. bra att lägga till.

    Lycka till!

    ANNA

    Nu har jag pratat med en sakkunnig och fick följande svar: för att bli behörig SFI lärare behövs det Lärarexamen + minst 30 högskolepoäng i ämnet "Svenska som andraspråk".

    Den kortaste vägen för dig är troligtvis följande: att läsa 90 hp (tre terminer på heltid) i "svenska som andrspråk" och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning som också den är på 90 hp. Det kommer att ta 3 år för dig att bli behörig SFI-lärare. Detta är för att du kan ta med ytterligare 90 hp från din Fritidspedagogisk utbildning.

    Reglerna är följande: man måste ha minst 180 hp (och av dem minst 90 hp i ämnet Svenska som andraspråk) för att sedan läsa KPU och bli behörig lärare SFI lärare. Om man redan har Lärarexamen (men i andra ämnen än SAS, svenska som andraspråk), kan man läsa 30 hp SAS och sedan ansöka om utökad lärarlegitimation och få in även behörighet att undervisa i SFI.

    Tips: om du vill och kan läsa på mer än heltid, så får man läsa max 45 hp per termin. På så sätt kan du läsa 90 hp SAS på två terminer, då läser du på 150% av studietakt. På så sätt kan du korta ner din studietid med en hel termin och kan bli behörig SFI lärare på 2,5 år i stället för tre år.

    På min fråga om du skulle kunna tillgodoräkna dig någonting från Fritidspedagog utbildningen om du skulle komma in på Ämneslärarprogrammet, så svarade den sakkunnige att det är högst tveksamt. Detta pga det är två helt olika utbildningar: Fritidspedagog och Lärare.