jennifer
    Hej!
    Jag har valt linjen djursjukvård på Himmelstalund och har cirka 300 i meritvärde. Nu är min linje inte högskoleförberedande och min fråga är till dig hur ska jag ta mig till härnäst om jag vill läsa till veterinär efter gymnasiet? Vilka kurser behöver jag läsa extra på gymnasiet samt efter? Jag velade fram och tillbaka mellan naturbruk och naturvetenskap men beslöt mig för naturbruk inriktning djursjukvård då jag också får D9 samt mer praktiskt arbete med djur osv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer!

    Du skriver "då jag också får D9 samt mer praktiskt arbete med djur osv." och jag undrar vad D9 är? :)

    Angående bli behörig till att söka utbildning som leder till att du kan bli Veterinär>> så är det mycket svårt att bli behörig på Naturbruksprogrammet utan allt som oftast måste man komplettera efter gymnasiet.

    Det som vi rekommenderar att du väljer till att läsa på gymnasiet är

    1. kurser för Grundläggande behörighet (som du har rätt till, det är bara att säga till på skolan)

    du kan också läsa de kurser, som utökade kurser, dvs utanför programmets 2500 poäng;

    2. Läs på den här sidan>> vilka kurser du behöver lägga till för att bli behörig direkt efter Naturbruksprogrammet söka utbildning till Djursjukskötare>>

    Vi rekommenderar sikta på att bli behörig till Djursjukskötare och då kan mot slutet av gymnasiet välja

    1) söka jobb

    2) söka till yrkeshögskola - t.ex YH Djurvårdare>>

    3) söka komplettera på komvux för att bli behörig till Veterinärprogrammet

    eller

    4) söka en annan högskoleutbildning, t.ex Djursjukskötareprogrammet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA