Gymnasieskolorna brukar lägga upp varje kurs i moderna språk på ett helt läsår. Men fråga på din skola om du kan läsa snabbare, och lycka till!

    Vilket program går du på gymnasiet? På vissa program är moderna språk obligatoriska men på andra - valbara kurser.

    • : Samhlle
    • Julia : På SA, samhällsvet.programmet är 2 kurser moderna språk - obligatorika, men de får ersättas med kurser i Modersmål (om modersmål är ett annat språk, än svenska).
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Se gärna i programplanen för SA>>, och du ser att två kurser Moderna språk är på SA obligatoriska. Dock är det så att det går att både ha F betyg i moderna språk eller ha betyg i kurser inom ämnet Modersmål i stället.
    Se i din Individuella studieplan och prata med SYV på just din skola om hur det ligger till för dig med de Obligatoriska kurser inom ämnet Moderna språk.

    Om du vill uppfylla kraven och få Examensbevis >>, måste du - alltså - bland annat ha Betyg (även F betyg är i detta fallet OK) -  moderna språk eller modersmål (sammanlagt minst två kurser). Uppfyller du inte kraven för examensbevis och får ett Studiebevis, kan du på komvux komplettera mot examensbevis (och på komvux behöver man inte nödvändigtvis ha betyg i moderna språk eller i modersmål - för att det är lite mindre strikt ang.vilka kurser som får ingå i examensbevis från Komvux).

    Vänligen
    Julia syv