K
    Hej!

    Jag går Samhällsvetenskapsprogammet med inriktning samhällsvetenskap och nu undrar jag så här jag vill läsa efter jag har tagit studenten till undersköterska på komvux och då kommer jag bli 20 år går det att göra så?

    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    du har alltid rätt att söka till Komvux. Du söker i första hand i den kommunen där du är folkbokförd. Om du får examensbevis eller studiebevis från gymnasiet, spelar det ingen roll även om du är yngre än 20 år, men problemet här kan bli att du blir "för högt utbildad" och på grund av det lägre prioriterad på komvux.

    Enligt vuxenutbildningsförordningen måste komvux i första hand ge utbildningsplatser till personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Detta för att de anses annars inte ha någon rimlig chans på arbetsmarknaden.
    Däremot med Gymnasiekompetens har man en chans att få jobb, även om man inte har läst på komvux.
    Du kan alltså söka, men jag kan inte lova dig att du blir antagen.
    Undersköterska>>> är annars ej en reglerad utbildning (hör ej till Reglerade yrken) och på så så sätt kan man med diverse olika utbildningar få anställning som undersköterska, det är arbetsgivare som bestämmer.

    Du kan redan när du läser på gymnasiet söka sommarjobb som undersköterska och det är inte omöjligt att du får jobbet. Sedan kan det förhoppningsvis blir så att du får efter sommarjobbet erbjudande om att jobba extra och arbetsgivaren kan många ggr också hjälpa till att skaffa sig relevant utbildning.

    Vänligen

    Julia syv

    • : Okej, men om man läser distanskurser för att bli undersköterska utan att vara i skolan utan plugga hemifrån kan det funka så?
    • Liselotte : Kostnad för Komvux för att köpa en distanskurs behöver inte vara lägre än för att köpa en "vanlig" kurs, dvs en lärarledd kurs. Att du pluggar hemifrån innebär ändå att läraren ska ha lön för att ge dig handledning och kontrollera att du har kunskaper; dessutom ingår det Praktik i utbilding till undersköterska; på praktiken behöver du få en handledare, som också hen vill ha ersättning (ingen gillar att jobba gratis). Du kan söka både distans och "vanlig", dvs klassrumsundervisning, men det finns tyvärr Ej några garantier på att få en studieplats.