salma
    Hej,

    Jag studerar första året på samhällskunskap med profil beteende. Jag har nu viljat ändra, fast det är för sent. Jag vill läsa medicin, och samtidigt inte slösa bort tid. Under sommarlovet finns det möjligheter för mig att läsa upp matte 4, fysik 2, kemi 2 och biologi 2 på två år, alltså två sommarlov. Istället för att då gå om en klass eller ta basår.

    Varma hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Salma,
    matte 4 baserar sig på matte 3;
    fysik, kemi och biologi 2 - på fysik, kemi och biologi 1.
    Det är alltså matematik 3 och 4; fysik 1a och 2; kemi 1 och 2 samt biologi 1 och 2 som du behöver läsa.
    Det är sammanlagt 850 gymnasiala poäng som motsvarar ett helt års studier på heltid. Man läser 20 gymnasiala poäng per vecka, om man läser på heltid. Det är studier i på heltid i 42,5 veckor som du kommer att "sakna" och det kommer inte att gå läsa in allt detta på somrarna. Du får givetvis bedriva självstudier och efter gymnasiet söka möjlighet att göra prövningar.

    Du får givetvis fråga på din gymnasieskola eller på utbildningsförvaltningen i din kommun om de kan erbjuda dig läsa de kurser på somrarna... men jag blir väldigt förvånad om du får ett positivt svar. Sommarskolorna brukar inte erbjuda läsa kemi, fysik eller biologi, utan endast svenska, engelska och matematik och endast för de elever som fick F betyg i de obligatoriska kurserna - detta för att ge elever möjlighet att uppnå Examensbevis från det programmet där eleven läser (vilket är just gymnasieskolans uppgift). Gymnasieskolan har tyvärr inte till uppgift att ge behörighet i de kurserna som inte ingår i det programmet där eleven läser.

    Vänligen
    ANNA