Emilia
    Hej, jag undrar om ni vet något ställe där man kan läsa upp ämnen så som djurhållning, hästkunskap och djurens biologi?

    Jag går nämligen estet andra året, men drömmer om att bli hovslagare. jag känner att det är försent för att byta linje och hade gärna läst upp dessa ämnen innan jag sökter på yrkesutbildningen. Då jag inser att det krävs rätt mycket mer kunskaper än vad jag redan har.
    • Peter : Vad säger dina vårdnadshavare? Du är ännu inte myndig och du får inte glömma att du måste få dina vårdnadshavares godkännade till byte av utbildning. Först den dagen du fyller 18 år, behöver du inte fråga dina vårdnadshavare.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia!
    De kurser som du nämner är gymnasiala kurser och finns först och främst att läsa på Naturbruksprogrammet på gymnasiet. De kan även finnas på komvux. Dock är det ganska ovanligt att de skulle finnas på komvux men du bör fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd (för att det är just där du kan läsa gymnasiekurser efter gymnasiet). Även om du skulle hitta de kurserna på komvux i en annan kommun, så kan du inte bli antagen där - utan att din kommun går med på att betala för din plats. Det kallas "interkommunal ersättning" och din kommun är ej skyldig att köpa plats. De gör de om de har pengar kvar i budgeten men inte annars.

    Jag föreslår att du tittar på de behörighetskraven som Yrkeshögskoleutbildningar till Hovslagare ställer, t.ex på http://www.yhguiden.se/utbildning/flyinge-ab/hovslagare-grundutbildning
    eller på http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/hovslagare-grundutbildning1

    YH Hovslagare kräver inte de kurser som du nämner, däremot kräver de att du har B-körkort och att du har jobbat med hästar eller gick på praktik hos en hovslagare.

    Du kan söka till Yrkeshögskola även om du inte har full behörighet. YH kan ta in upp till 20% i "fri kvot", dvs formellt obehöriga men som bedöms kunna klara utbildningen och få och sköta jobbet sen.

    Jag förstår att du vill läsa de kurserna som du nämner och jag har två förslag:
    1. fråga på din skola om du skulle kunna läsa någon av kurserna inom individuellt val (i så fall behöver din skola samarbeta med en skola där Naturbruksprogrammet finns) - det är inte säkert det går att ordna, men du kan fråga, du FÅR läsa vilka som helst kurser inom individuellt val men din skola kan säga Nej för att de tycker kanske det är för dyrt att köpa den kursen åt dig på den andra skolan men du kan t.ex. föreslå att ni "byter" - att en annan elev från Naturbruksprogrammet får läsa en Estetisk kurs på din skola i stället. Det kostar inget att fråga i alla fall, så varför inte?

    2. att du bedriver självstudier i de ämnena och om du har kunskaper, kan du sedan skaffa dig betyg genom prövningar. Det kostar oftast 500 kr per prövning. Om inte YH kräver de kurserna, kanske kan du i så fall hoppa över prövningar, men du behåller ju kunskaperna, som du skaffar dig genom självstudier.

    Ang. för sent att byta program, så kanske det inte är för sent.
    Jag antar att du går åk2 nu. Det är inte omöjligt att du skulle kunna byta till Naturbruksprogrammet till åk1. Du "förlorar" ett år på det men det kan vara värt det, om du nu vet att du vill jobba med hästar och bli hovslagare http://www.framtid.se/yrke/hovslagare

    Du kan fråga rektor på Naturbruksprogrammet om de har en ledig plats i åk1. Du kan vara anonym när du ställer den frågan. Finns det inga platser, då går det inte att byta. Om de har en ledig plats, kan du fråga om du kan komma på besök och gå "bredvid" eller "skugga en elev" under en skoldag. Sedan behöver du inte byta om du inte vill. Men du kan undersöka den möjligheten.

    Hälsningar
    Mikael SYV