Ludwig
    Hej!

    När jag gick ut gymnasiet så fick jag ej tillräckligt med poäng för att ta en examen och fick då sammansatta betyg. Även gymnasiearbetet blev ej godkänt.

    Nu vill jag söka till juristprogrammet på Uppsala Universitet, men saknar grundläggande och troligen tillräckligt med betyg. Hur skulle man kunna gå tillväga för att söka? Högskoleprovet? Läsa upp allting?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Att göra högskoleprovet är en bra idé men HP befriar inte från kravet på att vara behörig. För grundläggande behörighet behöver du få examensbevis och för särskilt behörighet - godkända betyg i historia 1b och samhällskunskap 1b.

    du behöver göra studieplanering med SYV på komvux. För examen från komvux krävs det 2400 betygsatta poäng och vissa kurser är obligatoriska  som t.ex gymnasiearbete men du behöver inte läsa exakt samma kurser i vilka du fick F på gymnasiet, du kan läsa andra kurser men rådet till dig är att du innan du söker kurser på komvux, gör planering med SYV på komvux i den kommunen i vilken du är skriven.