Klara

    Hej! Jag hade tänkt att läsa nu i höst Engelska 6 och Matematik 2a på komvux distans då jag ej läst dessa under gymnasiet och vill ha behörighet för högskola. Men jag undrar om det ens går att komma in på högskolor(handels) med mina betyg. Jag gick handels och administrationsprogrammet på gymnasium och tog studenten nu 2018. Jag vill läsa någon form av handelshögskola på distans men är inte säker på vilken. Har du något tips på högskolor distans inom handels, inköp, statistik, näthandel, administration, ledarskap eller något liknande som du kan rekommendera för mig och vad man som behöver för behörighet för det? Har du även något tips på vad jag ska göra för att eventuellt plugga upp betyg eller läsa till fler ämnen? Planerar att läsa upp eller läsa till allt som behövs nu i höst och eventuellt våren. Vet att man kan göra omrövningar för att öka sina betyg men jag har ju gått handelsämnen som innehållt APL mm och det vill jag inte göra om. Vet även att högskoleprovet kan öka chanserna för att komma in men vill ju även ha bra betyg då jag tror att jag inte kommer få så högt på det. Ha en fin dag! Med vänliga hälsningar Klara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    utbildningsutbud är inte konstant, utan förändras.
    Eftergymnasiala utbildningar finns också inom olika skolformer, inte endast på högskolor/universitet. EX. inom Yrkeshögskolan; kika gärna på https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/affarsinriktad-speditor-inriktning-lonsamma-och-hallbara-logistiklosningar

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/affaerslogistik

    https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/redovisningskonsult-frans-schartau-stockholm

    Men om det är just Högskoleutbildningar, som du är intresserad av  - då är det på högskolornas gemensam sida www.studera.nu som man får kika på befintliga utbildningar (men tänk på att befintliga utbildningar kan försvinna och nya - tillkomma). Eftersom du idag ännu inte är behörig till högskoleutbildningar och vi vet inte när du blir det - då är det kanske lite för tidigt att definitivt bestämma sig ang. någon specifik högskoleutbildning. Men kika ändå på www.studera.nu
    Ang. "distans" - så är det skillnad på utbildningar MED eller UTAN OBLIGATORISKA TRÄFFAR. Här>> kan du se alla de befintliga högskolekurser och program Utan obligatoriska träffar men jag kan inte hitta några Program som är "helt på distans" och samtidigt inom "handels"...
    Ett program som är >> på distans men Med Obligatoriska träffar - Ekonomiprogrammet i Gävle. OBS! till utbildningar inom Ekonomi på högskolenivå ingår allt som oftast kravet på godkänt betyg i Matematik 3 /3b i första hand... men 3c går också bra/.
    Men, ex. >> Programmet Entreprenoriellt-foretagande på Högskolan Dalarna - kräver endast Grundläggande behörighet, dvs ej mer matte än matematik 1. Det är också på distans Med obligatoriska träffar.