Amanda
    Jag gick ut gymnasiet med 17,97 i snittbetyg och på den utbildningen jag vill gå krävs följande:

    Gymnasiebetyg utan komplettering (BI) 18,70

    Gymnasiebetyg med komplettering (BII) 18,55

    Gymnasieexamen (BIEX) 18,54

    Räknas jag då in i andra gruppen, gymnasiebetyg med komplettering och hur många kurser skulle jag i så fall behöva läsa upp? Jag har läst vissa kurser som jag inte behöver, varav fysik 1 är en av dem. Skulle jag kunna läsa en helt ny kurs och stryka fysiken eller är det inte möjligt? Jag läste denna kurs som individuellt val. Säg att jag beslutar mig för att läsa upp de ämnen jag gick ut med C i, hur många av dessa skulle jag behöva få upp till ett B för att komma in på ovannämnda utbildning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda!

    Jag tror du vet att siffrorna är inte bestämda på förhand - antagningsgräns, menar jag. Utan den kan både sänkas och höjas. Det vet vi först i efterhand hur det blev.

    BIex försvinner (används för sista gången till antagning till våren 2017) - och hur antagningsgräns i BI påverkas av det vet ju ingen med säkerhet.

    Den frågan du ställer - om du skulle läsa upp från C till B i några kurser... om det är 100 poängskurser då är det 6 stycken kurser som du skulle behöva höja från C tiII B för att få den höjninten i BII gruppen som är ditt mål.

    Jag undrar om du redan nu har max i Merit? Att läsa en kurs som kommer att ge dig meritpoäng är det snabbaste vägen att höja ditt meritvärdet, men det går inte om du redan har max i merit, som är 2,5.

    HögskoIeprovet är också en väg in på högskola. Det vet du säker om själv :).

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Det blir samma höjning av Meritvärdet, oavsett om man höjer från E till D - eller från B till A - om Kurserna är Iika stora, dvs om det är t.ex 100 poängskurser.

    SkuIIe du höja en 50 poängskurs - då behöver du höja från E till C, eller höja från E till D men i så fall i 2 st. 50 poängskurser. De fIesta av gymnasiekurser är på 100 poäng, men de finns några som är 50 poäng. Höjning av betyg i Större kurser ger större total höjning.

    exempel: säg att man har E betyg i Fysik 1a, som är en kurs á 150 poäng. Höjer man betyg från E till D i Fysik 1a blir det samma höjning som om man höjde från E till D i tre stycken 50 poängskurser eller om man höjer en 50 poängskurs men i så fall "tre steg upp" - från E till B.

    komvux brukar erbjuda distans som en av utbildningsformer. De andra är: dagtid, kvällstid och flex (flexibla studier). Vad komvux i din kommun erbjuder är det bäst att fråga komvux i din kommun för det är de som "sitter på" den info. :) Ofta kan man läsa om det på komvux hemsida. Hittar man inte, kan man ringa och fråga eller besöka komvux på deras öppettider. Ofta kan man också maila in sin fråga.

    Ang.urvalsgrupper: BIEx används för sista gången under antagning till vårterminen 2017. Det "var" en tillfällig speciell grupp för sökande med EXAMENSBEVIS och utan kompletteringar. De prövades samtidigt också i BI-urvalsgruppen.

    alla med kompetteringar prövades förut och även i framtiden kommer att prövas i BII gruppen.

    Till antagning till hösten 2017 slås BIex och BI ihop. Eller snarare "försvinner" BIex gruppen och hur det påverkar antagningsgränser är oklart. Om du vill läsa mer om urvalsgrupper kan du göra det här>>

    • : Hej, tack för svar!
    • : Jag är medveten om att antagningspoängen ändras från år till år, men det är runt 18-19 den brukar ligga på det här programmet. Jag har redan högsta möjliga meritpoäng, så tyvärr kan jag inte göra något på den fronten. Jag har en följdfråga, om jag höjer mitt betyg ett steg i sex 100-poängskurser, kvittar det om det höjs från E till D, D till C och så vidare? Begriper mig inte alls på systemet, så skulle uppskatta om du kan förklara :) Du skriver också att BIEX skall tas bort. Vad är skillnaden på den och BI?
    • : En fråga till, är det endast möjligt att läsa upp kurser via komvux och är det möjligt att läsa upp de på distans?
    • Liselotte : BIEX behöver du inte tänka på för den gruppen används för sista gången till antagningen Våren 2017. Skriver utökat svar nu.
    Läs alla kommentarer