Berulv

    Är det risk för att man får sänkta meritpoäng efter flera månaders heltids sjukfrånvaro i slutet av nionde klass? (Förutsatt att man i de flesta ämnen anser att betygsunderlaget räcker). Hur kan man i så fall som 16-åring läsa upp grundskolebetygen när sjukdommen går över?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det kan finnas möjighet att gå om årskurs 9 (eleven och vårdnadshavare kan Önska det, men det är "huvudman" för grundskolan - i praktiken Rektor (i samråd med utbildningsförvaltningen i kommunen) som kan fatta beslut om att ta in eleven in i år9 igen).
    Ett annat alternativ är att eleven läser på Gymnasiets IM, introduktionsprogram - det finns några stycken olika. Se info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - då kan eleven läsa de kurser från grundskolan i vilka hen har F betyg om hen behöver godkänt betyg för att bli behörig till de nationella programmen; även andra kurser som eleven kanske inte behöver just för att bli BEHÖRIG, kan man i vissa fall läsa på IM.

    Tredje alternativet är Prövningar. Prövningsavgift är 500 kr per prövningsförsök. Kan vara svårt att hitta var och hur man anmäler sig, och kunskaperna ska man skaffa själv, på egen hand. Prövning är endast 2 st. Prov /det skriftliga och det muntliga - som tillsammans omfattar hela kursen som man prövar i/.

    Om det finns läkarintyg för längre sjukskrivnings-perioder, kan kuratorer i samråd med rektorer komma på "speciella lösningar", beroende på den exakta situationen för just den här eleven och också beroende på vad finns det för "lokala" lösningar (kanske några projekt eller speciella satsningar) - prata därför gärna med Kurator på elevens skola.

    Hälsningar
    Mikael syv