Miranda
    Hej! Jag skulle vilja läsa upp mitt betyg i Matte 2 från F till E och jag har läst att man kan göra detta på antingen komvux eller folkhögskolan, men jag finner inga större skillnader. Är det någon skillnad på att läsa upp ett betyg via folkhögskola gentemot komvux, och varför skulle man välja den ena framför den andra?
    • Milla : Har du Examensbevis eller Slutbetyg eller någon annan utbildningsdokument? Vad heter det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet?
    • Milla : Eller läste du gymnasieutbildning på folkhögskola? Det spelar roll - från vilken studieform du har ditt gymnasiebetyg och vad det dokumentet heter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda!

    den stora skillnaden mellan komvux och folkhögskola är att komvux ger betyg och folkhögskola ger omdöme (och inte betyg).

    Du kan läsa kursen på komvux eller på folkhögskola eller bedriva självstudier och sedan göra Prövning och få betyg genom prövningen. För närvarande kostar prövning 500 kr.

    Du kan söka till komvux och till folkhögskola samtidigt. Se sedan om du får plats på båda ställen. Det är konkurrens om utbildningsplatser och det är inte alls säkert du får plats på både komvux och på folkhögskola. I värsta fall får du inte plats någonstans. Då kan du bedriva självstudier och få betyg genom Prövning.

    Anmäl dig till studier både på komvux och på folkhögskola - är mitt råd. När du får Antagningsbesked och i bästa fall får du ett positivt svar från båda, då kan du välja tacka Ja eller Nej till en erbjuden utbildningsplats.  Men svara du på frågor som jag ställer, då har jag en chans att ge dig rätt svar på din fråga.

    Du kan också uppge om Matte 2 krävs för särskild behörighet till den utbildning som du vill söka till eller om du genom studier i matte 2 vill höja ditt meritvärde (och att kursen egentligen inte krävs för behörighet). Alla de "detaljerna" kan spela väldigt stor roll. Det är därför jag frågar dig och be om mer info.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du inte vill eller kan svara på de frågor som jag be dig att svara på - boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig dina tidigare betyg och så får ni tillsammans diskutera för- och nackdelar att du läser på komvux respektive läser på en folkhögskola.

    Nu har jag pratat med en expert från Universitets- och högskolerådet och fick följande svar:

    det är mycket ovanligt att kunna läsa en enda kurs på en folkhögskola. folkhögskolor har Allmänna linjer och där läser man många kurser samtidigt men det är upp till en folkhögskola om de kan ta in dig för att läsa en enda kurs, i detta fallet Matematik 2. Folkhögskola ger inte betyg, utan skriver Omdöme. Om du får omdöme från folkhögskola om att du har kunskaper motsvarande lägst godkänt betyg i Matematik B eller 2 - då bedöms du behörig till Socionomutbildningen. Ditt meritvärde från gymnaseit står kvar dvs påverkas inte. Om du t.ex har meritvärde på dina gymnasiala betyg på 15.0 (exempelvis) eller på 19.5 - så har du exakt samma meritvärde efter det att du fick omdöme på en folkhögskola. Du prövas i BII (kompletteringsgruppen).

    Om du inkommer med betyg (från komvux eller från prövningen) - då räknas betyget i Matte 2 in i ditt jämförelsetal och betyget E kommer att sänka ditt meritvärde (om du nu har några betyg från gymnasiet som är högre än E). Betyget A kommer troligtvis att höja ditt meritvärde (om det inte är så att du redan nu har 20.0, dvs alla A-betyg från gymnaseit). Du prövas i BII (kompletteringsgruppen).

    Du kan också läsa ett år på folkhögskola och få omdöme att du uppfyller kraven för grundläggande behörighet och för Matte B eller 2 som särskild behörighet - och i så fall kan du nästa år konkurrera även i BF urvalsgruppen (där konkurrerar man med omdöme från Folkhögskolorna). Högsta omdöme från folkhögskola man kan få är "4". I så fall konkurrerar du både i BII och i BF urvalsgrupper.

    Reglerna har ändrat flera ggr på ganska kort tid. För att kunna ge rätt svar på din fråga behövs det att veta - vilket program du läste på gymnasiet samt om du din skola har utfärdat Examensbevis. Om du t.ex läste på ett yrkesprogram, då krävs det att du ser till att få godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2och3 samt eng6 - för att få Grundläggande behörighet.

    Tips: se om det finns någon yrkeshögskoleutbildning som är av intresse för dig - t.ex Behandlingspedagog, Integrationspedagog eller Stödpedagog. Jag rekommenderar just de utbildningar för att du är intresserad av att bli Socionom och det är närliggande yrken till Socionom.

    Här>> kan du se presentation av yrken inom område Socialt arbete.

    • : Jag har ett slutbetyg från vanlig gymnasieskola, dock inte framför mig så jag vet inte riktigt vad dokumentet "heter". Iallafall så är jag intresserad av att läsa socionomprogrammet och kraven är: Grundläggande behörighet och Matematik B, Samhällskunskap A eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5). Och detta gör mig rätt förvirrad, matte B och matte 2 är väl samma kurs, varför nämns de två gånger? Och vad menas med "områdesbehörighet 5/A5?
    • : Och varför skriver de "matematik 2a/2b/2c"? Betyder det att man kan söka med vilken som men att 2c är 'bäst'? Jag fick väldigt bra poäng på högskoleprovet så hoppas på att hinna söka in med dem innan de ändrar reglerna som de nu pratar om. Så isåfall kvittar det väl om jag läser matte 2a eller 2b? Fast det kanske är smartast att läsa 2b ändå..
    • Milla : Smartast är att läsa 2a, för att du har bättre förutsättningar att få högre betyg i 2a (för att det är lättare att få högre betyg i 2a). Det är inte säkert att komvux i din kommun erbjuder läsa 2a. Om det bara finns 2b och 2c, läs 2b i så fall. Du får inga fördelar i att läsa 2b (i stället för 2a). Vilket år slutade du på gymnasiet? Om du slutade 2013, fick du Slutbetyg. Om du slutade 2014 eller 2015 - fick du Examensbevis. Det är olika regler för Slutbetyg och för Examensbevis.
    • Milla : Matte B läste man i "den gamla gymnasieskola" innan reformen år 2011-12. De som läste då vet inte vad Matte 2a, 2b och 2c är för något. Därför skrivs både gamla och nya kurser in i behörighetskraven. Om info: "områdesbehörighet 5/A5"- behöver du inte bry dig om alls.
    • : Oj okej det visste jag inte. Jag 'tog studenten' 2014 men fick inget slutbetyg då för att jag inte hann klart med gymnasiearbetet, men jag blev klar med det och fick betyget uppdaterat nu i vintras. Så jag är lite osäker på hur det ligger till för jag frågade min lärare om skolan skulle skicka hem betyget men hon svarade aldrig på det mejlet, så jag antar att jag får ta och ringa skolan.
    • Milla : Utan Examensbeviset från gymnasiet saknar du Grundläggande behörighet. Det kan vara fördelaktigare för dig att inte insistera på att få Examensbevis från gymnasiet, utan att vända dig till komvux. Du kan då göra en ny planering på komvux och ta Examensbevis från komvux som även inkluderar matte 2a betyg (helst 2a då du har bättre förutsättnignar att få högre betyg i a-spåret, som är lättare mattespår). På så sätt "förlorar" du minst en termin och kan tidigast söka till högskola till våren 2017. Så det finns för- och nackdelar. Men frågan är nu om du skulle hinna få betyg i matte 2 innan mitten på juni? om inte då hinner du i alla fall inte komma in nu till hösten 2016.
    • Milla : För examensbevis från komvux räcker det med 2400 poäng (100 p mindre än på gymnasiet). Du kan läsa några nya kurser, förutom matte 2, och ta med dem i Examensbevis i stället och inte ta med de kurser från gymnasiet i vilka du har lägre betyg. På så sätt får du högre meritvärde och lättare kommer in på högskola.
    • : Men va, nu känner jag mig helt lost. Jag blev tillsagd att göra klart gymnasiearbetet för att få ett komplett betyg/slutbetyg/examensbevis. Säger du nu att jag inte fått det? Vad har jag då gjort klart gymnasiearbetet för, var det i onödan?
    • Milla : Om du klarade Gymnasiearbete - be att få betyg på ett separat dokument om att du har godkänt i gymnasiearbete, då slipper du göra Gymnasiearbete på komvux. Man kan inte få högre än E betyg i Gymnasiearbete. Ta sedan med alla dina betyg till SYV på komvux och gör planering av Examensbevis.
    • Milla : Jag vet inte någonting annat än det som du berättar för mig. Det är du som vet om du fick eller inte Examensbevis. utan examensbevis har du inte Grundläggande behörighet och kommer, om du söker till högskola, få besked Obehörig. Gymnasiearbete gör man inte i onödan. Det finns 2 betyg i GA - F eller E. Med F i GA kan man inte få examensbevis. Med E i GA kan man få examensbevis men man måste även uppfylla andra kraven - för att kunna få examensbevis.
    • Milla : Ta reda på om din gymnasieskola har utfärdat Examensbevis för dig. Om ja, då har du nu grundläggande behörighet till högskolestudier (om du får examensbevis från Högskoleförberedande program). vilket program läste du på gymnasiet?
    • : Men borde jag inte få examensbeviset automatiskt när jag fått godkänt gymnasiearbete? Jag läste estetik & media
    • : Vad är dessa 'andra krav' för examensbevis? Ber om ursäkt för alla frågor, uppskattar verkligen att du tar dig tid att besvara allt
    • Milla : Det finns flera krav förutom godkänt betyg i Gymnasiearbete. men om du läste alla kurser som ingår i programmet och fick godkända betyg i dem och det är bara Gymnasiearbete som fattades på slutet, i så fall håller jag med dig om att du borde nu få Examensbevis. Men har du fått det "i handen"?
    • : Jag har inte fått det i 'handen' för som sagt, efter att jag fick beskedet att jag fått godkänt i GA, så frågade jag om jag skulle få betyget hemskickat men jag fick aldrig något svar. Kan jag då inte då 'examensbevis' om jag har F i Matte 2 (som jag har i nuläget)?
    • Milla : Om du bara har F i Matte 2, och godkända betyg i alla andra kurser, då uppfyller du kraven för Examensbevis.
    • : Så jag gör bäst i att ta kontakt med gymnasieskolan och be om att få examensbeviset 'i handen'? :)
    • Julia : ja!
    • Julia : Men om din gymnasieskola inte har utfärdat Examensbevis för dig, kan du ta dina betyg (alla som du hittils har fått) och gå till komvux och göra studieplanering där för att kunna få Examensbevis från komvux. Fördelar i att ta Examensbevis från komvux är: om du får in godkänt betyg i matte2 i Examensbeviset, prövas du i BIex och i BI grupper (och inte i BII gruppen) - det blir, alltså, lättare för dig att komma in på högskola.
    • : Och en sista fråga! Eftersom att jag har F i Matte 2b, är jag tvungen att läsa upp just matte 2b då? Det funkar inte att läsa matte 2a för betyget F kommer stå kvar på matte 2b antar jag?
    • Mikael : I examensbeviset ändras inte ngt. Det fortsätter stå F i matte 2b även om du senare får betyg A i samma kurs, men i jämförelsetal kommer högre betyg räknas in och det är ok att inkomma med högre betyg i 2a.
    Läs alla kommentarer