Jesper
    Hej!

    Jag tog studenten i Maj och vill helst söka in till universitet HT 2018. Antagningspoängen på det jag vill söka var för BI 20,20 och för BII 19,5. Det verkar som att det tenderar till att vara något lägre antagningspoäng i BII gruppen och jag (som har ungefär 20,1) funderar på att läsa upp ett betyg för att på så sätt kunna söka även genom denna gruppen.

    Om jag har förstått det rätt kan jag först börja på komvux från den 1e Juli 2018 då det är det året som jag fyller 20. Är det möjligt för mig att tex plugga upp ett betyg på komvux under sommaren och söka in med det i BII gruppen redan till hösten trotts att 16e april är sista anmälningsdag till Högskola?

    Hoppas du förstår min kanske smått krångliga fråga!
    Extremt tacksam för svar!

    Med Vänliga Hälsningar
    Jesper

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jesper, om du redag "tog studenten", kan du börja på komvux direkt efter det att du fick ut ditt examensbevis eller studiebevis. Det är personer som ej har läst i 3 år på gymnasiet som måste vara 20 år. Du kan vara yngre.

    Datum för ansökan till högskolan
    senast 16 april 2018 måste du göra Ansökan.
    Komplettera med betyg kan du t o m 21 juni 2018.
    Om du får dina betyg senare än 21 juni och kan därför inte komplettera i tid - bedöms du utan de betygen som du fick senare än 21 juni... men om det sedan kommer finnas tomma/lediga platser på din högskoleutbildning, kan du göra Sen ansökan i så fall.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp, lycka till!

    Peter syv