Isidor
    Hej!

    Jag går första året på tekniklinjen. Jag känner redan nu att mina betyg inte kommer att vara nog höga för att ta mig in på den utbildning jag vill, dvs systemvetarlinjen. Kravet är vanligtvis ~18 poäng och jag tror inte att jag kommer att kunna nå så högt. Därför undrar jag om det går att ta ett sabbatsår för att läsa upp betygen med hjälp av prövningar på komvux för att sedan ha möjlighet att ta sig in på det program man vill? Jag skulle gärna vilja läsa upp mitt betyg i några ämnen som jag känner att jag kan prestera bättre i.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isidor,
    som det funkar idag så kan vem som helst anmäla sig till prövningar; prövningsavgift är 500 kr per prövning. Och prövningar kan man göra i alla kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i. Dock är det rätt svårt att hitta var man kan anmäla sig - då det är mycket poppis att göra prövningar (relativt billigt och folk chansar ofta, utan att förbereda sig - tänker att "om jag höjer mitt betyg - Bra!" annars så kvittar det... för att man kan ju inte sänka sitt tidigare betyg; har man flera betyg i samma kurs - är det det Högre betyget som gäller).
    Alltså, man får leta efter var man kan anmäla sig till prövningar och hittar man - så får man göra prövningar.
    *****
    Hur det blir i framtiden - vet vi inte. Förändringar kan införas.

    *****
    Om du på gymnasiet blir behörig, men dina betyg blir lite för låga - kan HÖGSKOLEPROVET vara ett bra alternativ. Anmälsningsavgift är 450 kr. Får du högt resultat på HP - kommer du in på din högskoleutbildning. Som det är nu, så får man göra HP hur många ggr som helst. Och du kan anmäla till redan till hösten och sedan till våren och sedan ännu nästa år - 2 ggr. Från hösten 2018 ska högskoleprovet göras på en söndag /förut var det - på en lördag/.

    Gör ditt bästa i varje kurs du läser. Tänk på att du kan göra högskoleprovet redan när du går på gymnasiet och vi hoppas det kommer att finnas möjlighet att höja sina betyg efter gymnasiet...
    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag har funderat på att göra högskoleprovet, men 1.5 är medelresultatet på HP för folk som kommer in på systemvetarprogrammet och jag vet inte om jag klarar att få så höga resultat.
    • Anna : Du kan testa göra högskoleprovet. Det du "förlorar" om du inte uppnår tillräckligt högt resultat är några timmar på söndag den dagen högskolerprovet äger rum + 450 kr i anmälningsavgift! :)