Markus
    Hej!
    Jag behöver läsa historia 1b för att kunna bli behörig till polisutbildningen.
    Min frågande är ifall det är möjligt att läsa på distans i annan stad, att söka in i en annan stad eller om jag måste läsa upp de på komvux i Malmö där jag är bosatt.
    Vill helst läsa upp kursen så snabbt de bara går och om de finns möjlighet att plugga på distans i annan stad så gör jag gärna de!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Markus,
    Historia 1b är en gymnasial kurs som är "normalstor", alltså 100 poäng; den läses på heltid på fem veckor (eller på halvtid - på 10 veckor).
    Om man exempelvis redan har godkänt betyg i Historia 1a1, då behöver man endast läsa en mindre kurs - historia 1a2 som är på 50 poäng (som läses på heltid på 2,5 veckor).
    *****
    Hur får man, som vuxen - du är över 20 år och hör till Vuxenutbildningen - betyg i gymnasiala kurser?
    Jo, man vänder sig till Komvux i den kommunen där man är Folkbokförd. Var du bor - spelar i detta fallet ingen roll. Komvux i de flesta kommuner kan erbjuda läsa på distans. Vad just din kommun kan erbjuda just i Historia 1b-kursen, måste du fråga komvux i "din kommun" (alltså den kommunen där du är folkbokförd).
    ***
    Ännu en annan möjlighet
    Prövning
    Man skaffar sig kunskaper genom självstudier
    och försöker hitta var man kan anmäla sig till en Prövning (officiella namnet "Särskild betygsprövning"). Avgift för prövningen är 500 kr. Prövning får man göra i alla de olika städer, oavsett var man är folkbokförd.
    Svårt, dock att hitta var de tar emot anmälan till prövningar.