Albin
    Hej. Jag tar studenten nu till sommaren och för att komma in på den linje jag vill måste jag olugga upp kurser. Dels är det matten, men sedan spanskan. Matten tänkte jag lösa upp så snart som möjligt, ex tidigt i sommar. Då är jag intresserad av att bara skriva ett prov, dvs tenta upp (jag har inte F utan vill läsa upp betyget) För spanskan måste jag lära mig spanskan bättre innan jag kan skriva ett prov och då vill jag plugga i Spanien för att lära mig. Jag vill veta hur jag ska gå till väga och hur man gör. Helst vill jag inte ta mer än 1 år innan jag börjar plugga vidare så därav måste jag vid den här tidpunkten nästa år ha läst upp betygen redan. Hur gör jag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    om du endast vill "skriva ett prov" då är det Prövning du ska söka var du kan anmäla dig till. När du inte längre är gymnasieelev får du anmäla dig till prövningar i alla kommuner i hela Sverige. Prövningsavgift är, så vitt jag vet, fortfarande 500 kr per prövningsförsök (den har inte höjts på många år). Svårt att hitta var man kan anmäla sig, därför att många vill göra prövningar och det är också lärarbrist, så om du hittar - anmäl dig snabbt innan alla prövnings-platser vill upptagna.
    *****
    Angående lära sig spanska
    komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan ha möjlighet att erbjuda gymnasiala kurser i spanska.
    Du skriver dock om att du vill plugga i Spanien. Det finns givetvis företag som "skickar" svenskar till utlandet på språkresor: både korta och längre språkresor; frågan är i så fall hur lång resa du har råd med?
    Några företag som kan förhoppningsvis erbjuda en passande för dig språkresa är:
    EF Education
    STS
    Explorius

    En "kreativ lösning" skulle vara att försöka få jobb som reseledare >>, ex. på reseföretaget TUI eller ngt. annat jobb i ett spanskttalande land och öva spanska på plats, där du jobbar.