Hannah
    Hej! Jag tog nyligen studenten från IB programmet där jag läst Mathematical Studies motsvarande matte 3b. Kan jag läsa upp min matte på komvux och i så fall läsa matte 5? Om jag skulle läsa upp min matte på komvux skulle det betyda att jag hamnar i en annan urvalsgrupp när jag söker in på högskolan och skulle det höja mina meriter? Jag undrar även om jag skulle missgynnas av att läsa högre matte på komvux då utbildningarna jag är intresserad av inte kräver det?
    • Anna : Är du nu Behörig till "din högskoleutbildning"? eller saknas det matte för behörighet?
    • : Ja jag är behörig för utbildningen men som du skriver så får man ju mer kunskap av att läsa mer och kanske får bättre resultat på HP. Men jag tänkte mer om jag förstör för mig själv genom att läsa på komvux eftersom jag hamnar i en annan urvals grupp när jag söker till högskolan eller har jag missförstått?
    • Anna : Du prövas i den urvalsgruppen i vilken du har uppnått Grundläggande behörighet till högskolestudier. För att uppnå grundläggande behörighet på komvux, behöver du få Examensbevis från komvux och för det behöver du läsa i 3 år på heltid på komvux.
    • : Men säg till exempel att jag har läst matte 5 på komvux, sen söker en utbildning som enbart kräver matte 2b, kommer jag då få högre meriter än vad jag har idag?
    • Anna : Meritpoäng för dig med IB-diploma kan du få för IB-kurser, inte för vanliga komvux-kurser; info om det finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Meritpoang/ och jag tror inte du får någon påverkan på ditt meritvärde om du får betyg i Komvux-kurser som du inte behöver för behörighet. Så som jag tolkar reglerna, så kommer inte betyget i matte 5 från komvux påverka ditt meritvärde som du har på dina IB-betyg.
    • : Okej tack så mycket för hjälpen! :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah, studier på komvux kan inte försämra dina chanser att komma in på högskola. Även med tanke på att du genom mer studier skaffar dig mer KUNSKAP och med det höjer dina chanser att få högre resultat på högskoleprovet (om du välje att göra HP) - är också ett stort PLUS!

    Sök till komvux och se om du får plats. Det finns ingen garanti på att få plats på komvux.

    Men rent formellt - så är IB-systemet och svenska gymnasiala kurser, tillhör olika system. Och för att höja dina IB-betyg är det Retakes på en IB-gymnasieskola som du måste "ta"/göra.

    Info som du kan lita på finns på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/ och du kan också ställa frågor till Antagning.se och till SYV och/eller IB-koordinator på din "gamla" IB-gymnasieskola; de jobbar dagligen med just de frågorna och borde kunna ge rätt svar.
    Men det som jag är säker på är att studier på komvux kan inte förstöra dina chanser.