Karin
    Hej! Jag läser just nu tredje året på samhällsprogrammet på gymnasiet och planerar att plugga vidare på högskolan nu i höst. Men utbildningen som jag blivit intresserad kräver naturkunskap 2- vilket jag inte läst.
    Min fråga är: är det möjligt för mig att läsa upp naturkunskap 2 i efterhand (under sommaren eller vid sidan av skolan) för att söka in på utbildningen nu i höst? Hinner jag det? och vart ska jag vända mig i så fall? Jag vill kunna sätta igång med studierna så fort som möjligt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan!

    naturkunskap 2 är en kurs på 100 p och läses därför på heltid på fem veckor. Sista kompletteringsdag inför ansökan till högskolestudier till hösten 2019 är den 20 juni; du kommer därför tyvärr inte hinna.

    Även om du skulle få ditt examensbevis sista veckan i maj, vilket du troligtvis inte får, utan du får examensbeviset kanske som tidigast först veckan i juni men det är också möjligt att du får ut ditt examensbevis i mitten på juni, vilket ofta är fallet... det är bl.a därför sista dag att komplettera är 20 juni så att man ska hinna komplettera med sitt examensbevis... alltså, att hinna läsa en kurs innan 20 juni är  enligt min bedömning - inte möjligt att hinna med.
    Det är på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du söker läsa gymnasiala kurser;
    även på folkhögskolorna - alla, i hela Sveirige, kan också möjlighet finnas att läsa gymnasiala kurser och få Omdöme om särskild behörighet;
    ännu en möjlighet är att söka göra Prövning (förbereda sig genom självstudier och söka anmäla sig till prövning - överallt i hela Sverige).
    Min bedömning är att du ej hinner komplettera senast 20 juni 2019 och kan därför som tidigast komma in på "din" högksoleutb. till våren 2020.

    mvh

    ANNA