Elin
    Hej! Jag fick ett betyg i spanska fyra som jag inte blev nöjd med och skulle verkligen behöva höja det betyget. Men även för att jag tycker det är intressant! Kan och får jag läsa upp spanska fyra på komvux även fast jag är godkänd i kursen? Hur går man till väga? Kommer det vara som en prövning som jag får plugga på egen hand till eller får jag gå på lektioner eller får jag inte alls?
    • Anna : I vilken kommun är du folkbokförd? är du 18 år nu? När fyller du 20 år, vilket kalenderår? Läser du på gymnasiet nu i åk2 eller åk3? dvs när är du "klar med" gymnasiet?
    • : Stockholm, född 1997 så fyller 19 i år, jag tar studenten nu i juni.
    • Julia : När du har tagit studenten, kan du gå raka vägen till komvux och söka läsa på komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Jag ställde några frågor till dig i en kommentar till din fråga. Utan svar på de frågorna är det mycket svårt att svara på din fråga, tyvärr.

    Allmänt gäller: komvux är det varje kommun som ansvarar för och det kan skilja ganska mycket i utbudet och annat - i olika kommuner. För det första, så är det inte helt säkert att din kommun erbjuder Spanska 4 på komvux över huvudet taget (att läsa den kursen, menar jag).

    Prövning>> kan du anmäla dig till så fort du slutar på din gymnasieskola (inte under tiden du är inskriven på gymnasiet). Innan prövning är det självstuier som gäller. I vissa kommuner erbjuds det handledning innan prövning och i andra - inte.

    Om du på gymnasiet fick godkänt betyg i en kurs (t.ex i Spanska 4) är det svårt att få plats på komvux. Du får alltid söka till komvux men du kan få svar PLATSBRIST på din ansökan. Komvux är tvungen att prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs i första hand får man läsa på komvux om man saknar grundksolekompetens; i andra hand - om man saknar gymnasiekompetens; i tredje hand - om man inte är behörig att söka vidare studier och du kan tas in i "fjärde hand", dvs risken är stor att platserna (pengarna) inte räcker till det.

    För att över huvudet taget bli behörig att söka läsa på komvux måste du

    1. antingen bli "klar" med gymnasiet (få Examensbevis eller Studiebevis)

    eller

    2. bli tillräckligt gammal (från 1 juli det kalenterår du fyller 20 år är du behörig att söka till komvux, oavsett dina tidigare studier).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Får alla söka till prövning? Finns det obegränsade med platser där? För känner inte att det är problem för mig att läsa kursen på egen hand. Absolut är lektion en bonus men som sagt är det svårt att få plats där, som du sa. Men såfall är prövning ett alternativ för mig OM alla får göra en prövning. =)
    • Julia : Alla får göra prövning och du kan anmäla dig till prövning i vilken kommun som helst, du behöver inte vara folkbokförd i kommunen för att göra prövning. Dock kan det bli "köbildning", t.ex kanske man får i juli anmäla sig till prövning som äger rum i oktober... pga så många som redan anmälde sig. Du får se i alla de kommuner där du kan tänka dig göra prövning, när du kan anmäla dig och när prövning äger rum.