Ellen Hanna
    Hej!
    Jag går nu tredje året på SPRINT och har tvingats plocka bort tre kurser, p.g.a det har blivit alldeles för mycket för mig och min hälsa och mående har påverkats kraftigt p.g.a all press jag har på mig själv. Det är alltså tre kurser ifrån att jag ska få ut min gymnasiexamen i juni när vi tar studenten. Jag har redan jobb, och vet att jag kommer att få heltid där direkt efter gymnasiet och har tänkt att jobba där i ett par år. Jag har blivit erbjuden ett fjärde år på min skola, men det kommer inte att funka så bra ihop med mitt jobb. Hur brukar möjligheterna att läsa på distans på komvux vara, och brukar kurserna där vara i ett år eller är det lite högre tempo där så att man blir klar snabbt? Och kan man läsa flera kurser samtidigt? Vill gärna börja läsa dessa kurser hösten 2017 så att jag blir klar så fort som möjligt. Och hur funkar det, i och med att jag bl.a plockat bort matte 2b, som inte är obligatorsik för att få ut gymnasiexamen, kan jag välja en annan kurs istället för den, som motsvarar samma poäng? Eller följer komvux min tidigare studieplan?
    Mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    en viktig fråga är det om din ålder! :)

    om du fyller 20 år - under 2017 eller under 2018? för att det är inte helt säkert komvux tar in dig om du är för ung. Eftersom gymnasieskola har erbjudit dig läsa fjärde året, kan komvux hänvisa till det och svara att du är välkommen till komvux när du är "gammal nog", dvs från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.

    Om studier på komvux. Det är ganska olika i olika kommuner. Plats kan inte garanteras över huvudet taget. I brist på resurser måste man prioritera Grundskolekurser för vuxna, som saknar grundskolebehörighet.

    Sedan undrar jag om du har högt betyg i idrott och hälsa 1? Du kommer nämligen "förIora" det betyget eftersom det från 1 jan2017 inte längre blir möjligt/tillätet att ta in den kursen in i Examensbevis från Komvux.

    Så, fördelar med att läsa fjärde året på gymnasiet är att du får ta in betyg i idrott och hälsa1 (om du nu har högt betyg i den kursen) och att du garanterat får läsa.

    Ang.matte 2b - svara på frågan om SPRINT är inom Samhällsvetenskapsprogrammet? Förkortning "sprint" kan stå för olika utbildningar, bland annat för Språk Introduktion, men det är inte språkintroduktion du går, antar jag? :)

    Svara på frågan om vilket nationell program och inriktning du läser + vilka kurser ni har nu plockat bort, vilket år du fyller 20 år och fundera på om du kan läsa fjärde året på gymnasiet på deltid - inte på heltid. Du har inte rätt till studiebidraget om du läser på deltid, men det kanske inte spelar någon roll för att du kommer att jobba samtidigt och få lön.

    liselotte syv :)

    Liselotte