Vera
    Hej!

    Jag går i ettan på gymnasiet och är intresserad av att läsa utökade kurser. Främst för att jag vill lite utmaning men jag undrar också om det är möjligt att "plocka bort" ett annat betyg om en har läst en utökad kurs utöver de 2500 poängen som krävs för en examen. Är det bara vissa kursbetyg som kan ersättas med ett annat (och i så fall bättre) betyg? Går kursen Idrott och hälsa att byta ut? Och hur går i så fall detta utbyte till när det är dags att söka till universitet med sina betyg?

    Tack på förhand!
    Vera

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vera,

    idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram och Måste ingå i examensbevis från gymnasiet; betyg i den kursen räknas tvunget in i elevens jämförelsetal.

    Däremot får inte betyget i idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från Komvux. Det är ändring i reglerna från 1 jan 2017; innan dess kunde de betyget ingå, men det var inte obligatoriskt...
    så - om du på gymnasiet ej uppnår kraven för examensbevis och läser upp ditt studiebevis på komvux - mot examensbevis, kommer inte betyget i idrott och hälsa 1 spela någon roll. Det kommer inte tas upp i examensbeviset från komvux. Men att medvetet sträva efter att inte uppnå kraven för examensbevis på gymnasiet måste vi avråda ifrån.
    Det finns nackdelar i att inte på gymnasiet få examensbevis; man kan då inte komma in på högskola direkt efter gymnasiet; och examensbeviset från komvux med upplästa betyg placerar den sökande endast i BII, kompletteringsgruppen /i vilken det Ofta är svårare att komma in på en högskoleutbildning pga högre Antagningsgräns i BIi, kompletteringsgruppen/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier!

    Julia syv