Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Leila;

    trots att SYV-programmet i Malmö ger inte kandidatexamen, utan Yrkesexamen, kan man efter SYV-programmet (alltså med SYV-examen) komma in på utbildningar på avancerad nivå: magister eller masterprogram.
    Det är en ändring i reglerna sedan år 2007 (innan krävdes det just Kandidatexamen men nu kan man även komma in på utb.på avancerad nivå med yrkesexamen på 180hp = 3 år på heltid).

    Du får gärna läsa noga all info på programmets egen hemsida: edu.mah.se/LGSYL och även kontakta de utbildningsansvariga på det programmet och på den centrala vägledningen på Malmö Universitetet.

    Annars gäller:
    vilka utbildningar på avancerad nivå: magister eller masterprogram som kommer erbjudas om några år, kan ingen idag vara säker på.
    Vet du att du är intresserad av kriminologi i första hand, så kanske det är bättre att söka läsa just Kriminologi och inte Studie- och yrkesvägledning.
    Om yrket SYV var god läs på Framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare och där finns det också info om "liknande yrken" och ett antal Länktips till sidorna med, förhoppningsvis, relevant och intressant för dig info!

    Studie- och yrkesvägledare