Johanna
    Hej! gick ut Naturvetenskap. Läste 2500p kurser och fick 2200p. Alltså ingen gymansieexamen. F i matte 4,5 och fysik 2.

    Nu ska ja under okt/nov göra prövning i Geografi 1 (100p), matte 4 (100p) och sen matte 5 eller fysik 2 till våren. Men är geografikursen onödig? eftersom idrott och hälsa inte räknas med i betyget så vet jag inte hur mycket jag ska läsa.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!

    Det är i ditt fall stor skillnad om du tar Examensbevis från gymnasieskola eIIer från komvux.

    I examensbeviset från gymansieskola är kursen Idrott & hälsa 1 obligatorisk - och det betyget måste vara med, även om det är F betyg. Utan betyg i idrott och hälsa 1 kan man ej ta ut examensbevis från gymmasieskola. I examensbevis från gymnasiet måste 2500 poäng ingå. Av dem kan man ha 250 poäng F, men inte i vilka kurser som helst.

    ***

    Examensbevis från komvux: här räcker det med 2400 poäng. Men av dem kan man högst ha 150 poäng F. Och ang.betyget i Idrott och hälsa, så är det ganska så krångligt på komvux: fram till årsskiftet 2016-17 får betyget i kursen idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux (men behöver inte göra det, utan just FÅR). FRÅN 1 JAN2017 ändras reglerna och betyget i idrott och hälsa 1 får inte ingå i examensbevis FRÅN KOMVUX.

    ***

    Eftersom du skriver att betyget i Idrott och hälsa inte kommer att ingå, då gissar jag på att du planerar ta examensbevis från komvux och göra det efter 1 jan2017.

    Men du kan också göra så här i så fall - att du gör prövningar i 200 poäng, som tillsammans med dina nuvarande 2200 poäng - utgör 2400 poäng, så tar du examen från komvux innan 1jan2017 med betyget Idrott och hälsa i ditt Examensbevis.

    Jag vet inte vad du har får betyg i idrott. Om det är ett högt betyg, då är det synd att inte ta med det.

    Hör av dig om ngt. är okart!

    JuIia SYV

    P.S: ang."onödigt med Geografi 1 prövning" - så beror det på om du tar examensbevis från gymnasieskoIa eIIer från Komvux. Det är friare vad det gäIIer kursuppsättning i examensbeviset på komvux.

    • : Jag har B i idrott.
    • : Men eftersom det försvinner, får jag inte bara 2100p godkänt då? Hinner inte göra prövningar i både matte och fysik på hösten tyvärr :( Men räcker det egentligen om jag bara läser matte 4 och tex matte 5? då får jag 2300p och 100p underkänt (fysik 2). Eller måste jag ha geografi 1 också så jag får 2400p? detta är så krångligt..
    • Liselotte : Det är krångigt, därför är det bäst för dig att göra Planering av Examensbevis tillsammans med SYV. Du måste ha minst 2250 poäng GODKÄNDA. Om du idag har 2200 godkända poäng, behöver du bara ännu 50 godkända poäng. du kan t.ex göra prövning i en 100 poängskurs och sikta på godkänt, och göra prövning i ännu 100 poängskurs och även om du får F på den, så uppfyller du ändå kraven för examensbevis från komvux: 2400 betygsatta poäng, av dem minst 2250 p. godkända och du får Idrott och häsla betyget med, om du tar ut examen innna 1jan2017.
    • : Kommer ta ut examen efter januari. Men räcker det och bara läsa 200p?
    • Julia : Om du kommer ta ut examen FRÅN KOMUVX efter januari 2017, då kan du inte ha betyget idrott och hälsa 1 i ditt examensbevis. Om du tar examen INNAN JANUARI 2017, kan du ha betyget i Idrott och hälsa 1 i ditt examensbevis. Det är viktiga saker, det kan bli "total stopp" om "en liten poäng" saknas... därför vill jag inte svara Ja eller Nej på din fråga om 200 poäng räcker. Det är Rektor som skriver under Examensbeviset och innan dess kontrollerar att reglerna har följts. Om hen upptäcker att ngt. inte står rätt till, kommer hen inte skriva under och utfärda examensbeviset. Det är därför alltid bäst att göra planering med SYV på det stället där man vill ta ut examenbeviset. Det är SYV som förbereder examensbeviset för påskrift till rektor. Om SYV har godkänt förslaget på Examensbeviset, då är det 99,99% att rektor kommer att skriva under.
    Läs alla kommentarer