Karin

    Hej! Jag läser för tillfället en gymnasiekurs på komvux för att bli behörig till ett universitetsprogram nästa höst. Jag har redan en gymnasieexamen på 2500 gymnasiepoäng. Det jag undrar är- hur kommer betyget på kursen jag läser just nu att påverka mitt meritvärde? Om jag nu skulle få A i den här kursen, skulle jag kunna byta ut det mot något lägre betyg för att höja mitt meritvärde? Hur funkar det? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej;
    Karin!
    Betyget i den kursen som du på komvux läser för behörighet kommer räknas in i ditt jämförelsetal, tillsammans med andra kurser som finns i ditt exam.bevis. Inga kurser "byts ut"; utan du kan tänka dig att "även den nya kursen läggs till". Du vinner på att få så högt betyg i kursen som möjligt.
    Vänligen
    ANNA

    • Karin : Hej, och tack för svar! Om jag skulle ångra mig och välja att söka en annan utbildning där kursen jag läst upp på komvux inte är ett krav; skulle den ändå räknas in i mitt jämförelsetal eller exkluderas den då från räkningen?
    • Julia : Även kurser som Kan ge Meritpoäng räknas in - om de Höjer ditt meritvärde; inga andra kurser som är "nya" alltså som inte ingår i ditt Slutbetyg eller Examensbevis räknas in. Alltså - endast de nya kurserna som krävs för behörighet eller som kan ge meritpoäng kommer att räknas in.