Pamela
    Om jag har studerat naturvetenskap på gymnasiet och har fått betyg i matte 3C kan man då läsa på komvux 3B och försöka få ett högre betyg. Jag tänker då att om man läser på komvux 3B och får ett högre betyg än 3C betyget går det då att ändra betyget på ens matte 3 till 3B betyget istället för 3C betyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pamela,

    det är möjligt att göra så som du önskar - i alla fall "i princip".
    Det som blir svårt är att du plats på komvux, för att 3b och 3c är "motsvarande kurser" och om du redan har godkänt betyg, brukar inte komvux ge plats på en "motsvarande kurs". I så fall kan du anmäla dig till en prövning.
    Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg från en kurs, som man läste.

    Ang. konkurrens om plats på högskola
    Får du högre betyg i matte 3b, kommer det betyget räknas in i stället för 3c, men endast i BII, kompletteringsgruppen.
    I BI, direktgruppen, kommer du att konkurrera med det lägre meritvärde, som är uträknat på dina betyg du fick på gymnasiet (utan kompletteringar).

    Vänliga hälsningar

    ANNA