Daniel SYV

    Hej Zara,
    menar du att du har läst Modersmål 1 och 2 samt Aktivi tvåspråkighet?

    Ang. vilken nivå i Moderna språk /arabiska/ du är mest lämplig att läsa - är det en fråga till lärare i Arabiska. Det finns inte någon "sambandstabell" på det sättet. Det är vanligast att man läser Modersmål i det språket som är ens modersmål och moderna språk - i helt andra språk , ej i samma språk.

    På vilken nivå i Moderna språk du ligger i arabiska, vet inte jag. Det är så att formellt sett får du läsa Arabiska 1 och så vidare, dvs från nybörjarkurs, första steg. Men vilka egentliga kunskaper du har - är det mellan dig och läraren i arabiska. Kanske kan du göra nivåbedömningstest? Fråga på komvux om den möjligheten finns.
    Jag antar att du vill få godkända betyg i Arabska 3 och 4 för att få meritpoäng, eller har du andra syften/anledningar - att läsa arabiska?

    Hälsningar

    D: