Moa

    Hej! Jag har gått ut gymnasiet och läste då naturlinjen men vill nu söka till psykolog. Grejen är den att mina matte betyg inte är dom bästa och drar ner mina meriter. Då det minst krävs matte 2a undrar jag om det är möjligt att nu i efterhand göra prövningar på matte 1a och 2a och att dessa i så fall skulle räknas in i mina betyg istället för betygen jag redan har i 1c och 2c. Jag har även uppfattat att jag själv står för kostnaden för prövningen. Funkar det? Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Moa, det borde funka.
    Vi fick flera ggr svar från olika sakkunniga att det ej finns några regler som förbjuder att räkna in betyget i matte 1a i stället för 1b eller 1c
    och att räkna in betyget i matte 2a i stället för 2b eller 2c då det är "i princip samma mattekurs"...
    men a-spår är ändå lite lättare...

    Prövningsavgift på 500 kr täcker inte alls de faktiska kostnader som prövningsställena har, men de får (enligt de nuvarande regler) ej ta ut mer än max 500 kr.
    Resultatet blir att alla som kan, undviker att erbjuda möjlighet att göra prövningar. Det blir allt svårare att hitta var man kan göra prövningar.
    Du, som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i alla de olika svenska kommunerna - i hela landet.
    Vi önskar dig lycka till!
    vänligen
    ANNA

    • : Måste jag då ta kontakt med någon syv eller kommer det per automatik räknas in istället för mina c matte betyg på antagning?
    • Milla : Om du på ”dina sidor”/din inloggning på Antagning.se laddar upp dina nya betyg, bör antagning.se räkna in de nya betygen. Mer än att ladda upp betygen på antagning.se behöver du inte göra.