Louise
    Hej, jag funderar mellan att välja natur eller samhäll. Just nu har jag ett mål att bli journalist för jag tycker det verkar vara ett jätteroligt yrke och jag gillar även att skriva och är nyfiken på vad som händer i världen osv.
    Men jag är även en studiemotiverad tjej som har väldigt höga meritpoäng, och under tre år kan man ju ändra sig, så journalistyrket kanske inte är något jag vill satsa på om tre år.
    Jag vet att man kan komma in på journalistprogrammet om man har gått natur oxå men kommer det bli svårare att få högre betyg då? Jag kollade på vissa journalistprogram där snittet låg på 20.0? Vad ska jag välja?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    kurser i matte kan vara svårare att få högre betyg i på NA, detta för att på NA (och även på Teknik) läser man det svåraste c-spåret och läser det i snabb takt.
    Andra kurser, förutom matte - är det ju samma på NA och SA. Jo, förutom att man på NA läser fysik, biologi och kemi.

    Att man kan ändra sig och vill efter gymnasiet välja ngt. annat yrke - jämfört med det man tänker satsa på nu, är helt sant.
    Att bli behörig till Alla högskoleutbildningar är inte möjligt; man måste välja... och sedan handlar det också om att få tillräckligt höga betyg på gymnasiet eller kunna få högt resultat på högskoleprovet, om man vill komma in på en populär utbildning. Men, å andra sidan, handlar det kanske i ännu större grad om att "ta sig genom gymnasiet med hälsan och "gnistan" kvar"... det är 3 år av ditt liv; det gäller att må bra och trivas med den utbildningen man går till varje dag! Det är jätteviktigt.
    Det blir alltså en fråga om att räkna ut svaret på en "ekvation", där variabler ändrar sig lite då och då... :) Hur får man fram svaret? Dina intressen kan ändras; antagningsgränser till utbildningar kan ändras; nya utbildningar som förbereder till de helt nya yrken, kan också komma till, ex. kan man nu för tiden bli en Språkteknolog >>, vilket man inte visste ngt. om för bara några år sedan.

    När man väljer till gymnasiet, så är man allt som oftast tvungen att chansa... det är extremt få elever som vet att jag ska bli kock >> (har drömt om det sedan hen var 3 år gammal) och söker Restaurang- och livsmedelsprogrammet. Punkt och slut. De flesta står i "valet och kvalet" in i sista dagen i Omvalsperioden. Som tur är, brukar det ändå lösa sig bra för allra de flesta. Man får flera chanser längre fram, om man ändrar sig.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier och med gymnasievalet!

    ANNA