Markus
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet 2010 med ofullständiga betyg. Nu på senare år vill jag läsa upp mina betyg för att kunna studera vidare.

    Jag har hört att det inte går att läsa upp betyg om mer än 5 år passerat, stämmer det?

    Hur tar jag reda på vilka betyg jag bör läsa upp?

    Går det att läsa upp betyg på distans, då jag har heltidsjobb nu?

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Markus!

    Sedan gymnasiereformen 2011-12 är det nu Examensbevis som är "Standard" för att bekräfta att man har "gymnasiekompetens".

    Dock är det - på undantag - fram till 1 jan2017 är möjligt att få Slutbetyg som är lättare att få (färre poäng krävs och färre obligatoriska kurser). om du ska hinna få Slubetyg - är du bråttom att göra Studieplanering. jag vet inte hur många poäng som fattas för dig.

    jag råder dig boka tid hos SYV på komvux i den kommunen som du är folkbokförd i och göra det snarast. ta med dig dina betyg och diskutera om det är möjligt för dig att hinna komplettera innan årssiftet.

    Om inte - blir du sedan tvungen att läsa mot Examensbevis, vilket ställer högre krav.

    Till yrkeshögskola kan man söka även som obehörig.

    Men inte till högskola.

    Bästa hälsningar

    ANNA