Humaira
    Hej
    Min dotter har fått 112.5 poang i nian .Hon har fået F i Svenska som andra språk och har E i matte och engelska. Hon vill borja i Handels program i Drottning Blanka i Malmö.Vad ska hon göra för att få plats i gymnasiet?.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    En elev måste ha godkänt betyg i svenska eller i SAS, svenska som andraspråk för att vara Behörig till nationella program; med F i SAS är eleven behörig till Yrkesintroduktion; förhoppningsvis går det att komma in på yrkesintro mot handel; ännu ett alternativ är att försöka få det beviljat att gå om årskurs 9 på grundskolan; undervisning på gymnasiet är på svenska - därför måste eleven kunna tillräckligt med svenska, annars går det inte att klara av gymnasiestudier.